Dialekter..

Läste precis igenom mitt inlägg nedan (gör alltid det för att kolla om jag glömt skriva nått eller stavat fel eller annat onödigt som man kan ändra på...) och såg att jag stavat ordet "tröjor" som "tröjer" ändrade inte på det nu, så att ni kan se efter själva ;) men kom då att tänka på dialekter.

jag uttalar ordet tröjor som tröjer och det blir ju därför naturligt för mig att stava det så.
Och då kom jag att tänka på en sak som johanna sa till mig, att hon hade problem att stava hos när hon var liten, alltså hos som i "jag var hemma hos Johanna i helgen" eftersom hon uttalar hos som ordet oss. Och det gör ju jag med, det är väl antagligen för att vi båda är ifrån Göteborg och våra föräldrar med, och vi har vuxit upp med det uttalet.

Och då kom jag att tänka på Falkenbergare
, (vet att jag   a l l t i d   påpekar det men kan aldrig sluta störa mig!!!) alltid, utan undantag, ja jag menar det, ALLA Falkenbergare uttalar ord som cykeln, nyckeln, spegeln, ja alla ord med "eln" på slutet med "len" på slutet istället!! cyklen, nycklen, speglen, Alltså vad är problemet?? Det stavas ju inte ens så??

haha, jaja, kommer aldrig någonsin sluta störa mig på det. Så är det.


Peace!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0