Minska klyftorna, överallt!

Blondinbella skriver en debattartikel i aftonbladet idag angående hur vi ska minska klyftorna mellan skola och arbetsliv och att vi måste införa mer jobbtänk i skolan för att föda upp mer driv i oss ungdomar. Att vi är lata idag, men detta på grund av hur skolorna har format oss och att detta går att ändra på.

Hon säger att de ungdomar hon snackat med har haft mycket stor nytta av UF
(ung företagsamhet) och projektarbetet i skolan, och att detta vart de kurser som de lärt sig mest av. Detta är de enda kurserna i skolan där man planerar sin egen tid, och tänker mer som ett företag.

Hennes debattartikel kan man läsa här: http://www.aftonbladet.se/debatt/article7047132.ab

Jag är för det mesta inget fan av Blondinbellas åsikter, och är det inte till 100% nu heller, men lite rätt har hon. När man läser kommentarerna till hennes artikel så är det många bittra människor som säger att hon inte ska få lov att kalla sig entreprenör för att det är hennes pappa som gjort allt för henne osv. Detta är ju faktiskt inte helt sant, och att en ung tjej(!) på 19 år själv har fyra egna företag, varav ett(!!!) av dom ger henne en års lön på enmiljon kronor(!!!!!!!!) är väldigt imponerande tycker jag, moderat eller icke.

Detta är självklart mycket jobb för henne,
och jag är säker på att hennes pappa inte har tid att göra detta åt henne, självklart jobbar hon själv, även om hon säkert har fått mycket hjälp på vägen av sin pappa och hans pengar.

Men just därför kan jag tycka att Isabella har lite rätt med sin debattartikel.
För oss som inte har rika pappor som kan hjälpa oss med hur man startar företag och får dethär drivet som man ju faktiskt måste ha så skulle det ju vara bra om man fick mer utav detta i skolan.

Nu vill inte alla bli egna företagare,
men många vill ju säkert bli det. Och då tycker jag att man kan införa mer utav dethär tänket in i gymnesieskolan. Att man har fler lite mindre projektarbeten genom hela gymnasiet skulle inte skada. Men detta måste isf. bli obligatoriskt för alla skolor! Det får inte bli så som det är just nu att vissa skolor, t.ex. Entreprenörgymnasiet i Luleå står för detta tänket ensamma! Det som händer då är att det är just överklassungar som söker sig dit och detta kommer bara få alla samhällsklyftor som redan finns att stanna kvar, och säkert också öka. Det finns underlag för att friskolor med denna typ av tänk har just ungdomar från rikare familjer som elever. Skolorna själva som får gå med vinst kan dessutom ställa sig själva frågan "Tjänar vi på att ha denna eleven?" Ofta innebär dessa skolorna dessutom att man måste flytta för att kunna gå i, och även detta är lättare för ungdomar vars föräldrar har högre inkomster.

Om vi inte för in detta tänket mer i alla linjer helt obligatoriskt så skapa en ny linje på alla kommunala skolor.
En entreprenörslinje där alla, även de från familjer med lägre inkomst som har drömmar om att bli egna företagare kan gå och lära sig hur man ska gå till väga för att starta ett eget företag.

Jag tycker att Blondinbella har mycket rätt i sin artikel och tror precis som hon att det hon säger minskar klyftorna mellan jobb och arbete.
Men samtidigt tror jag att de ökar samhällsklyftorna och det är fel. Därför tycker jag att man kan titta på Blondinbellas förslag och göra om dom lite för att det ska bli mer rättvist.

I mitt förra inlägg skrev jag om jämnställdhet,
och precis som jag vill att klyftorna mellan män och kvinnor ska minska (och självklart försvinna helt) vill jag att detta även ska hända med de ekonomiska klyftorna i samhället. Jag vill inte gå med en stämpel i min panna som man eller kvinna. Låg- eller höginkomsttagare. Jag vill bara vara människa. Och för att få vara bara människa måste vi minska alla klyftor.

Hur detta ska ske är upp till politikerna,
de är dom som får betalt för att tänka ut lösningar på detta. Men det största målet för alla politiker, höger eller vänster borde för alla vara rättvisa, och rättvisa är jämnställdhet. Det är bäst för Sverige, och vi röstar fram en regering för Sverige, inte för enskilda individer, och enskilda plånböcker. Utan för Alla individer, och för Allas plånböcker. De parti som inte har rättvisa och jämnställdhet som ml (på riktigt!) de är heller inte värda att få några röster. Alls.

Peace and Bless!



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0