Rättvisa eller frihet?

Är jag höger eller vänster? Det tror jag alla som läst min blogg är lika säkra på som jag är. Jag är vänster. Är jag röd eller blå? Samma sak här, det är ingen tvekan om att jag är röd. Men är jag för rättvisa eller frihet? Alltså självklart brinner jag för rättvisa, men det tar inte bort det faktum att jag vill ha frihet? Och jag kan inte minnas att jag någonsin fick lära mig i skolan att dessa två är några slags motsattsord som inte funkar tillsammans?

Många höger-röstare pratade med mig innan valet med samma röst som man använder till en femåring och sa saker liknande "Jaaa... det låter jätte fint allt som Sossarna säger, men det är ett drömsamhälle :) Det funkar inte i verkligheten :)" Bla bla bla.. Och drömmen är väl vad jag förstår det som total rättvisa? Och visst det kanske inte är det lättaste att uppnå, men om vi tittar på det moderata målet istället då? Ska det isf. vara total frihet?

Frihet att välja själv, som är det största argumentet till att sälja ut apoteket t.ex. Till att ha friskolor. Till att ha tio vårdcentraler i en rik del av Sthlm men ingen i en fattigare del av Malmö t.ex. Den vackra friheten. Vad är då total frihet? Är det att folket äger allt och kan välja själv mellan allt och att staten inte äger något? För den totala friheten är lika mycket dröm som total rättvisa skulle jag vilja påstå.

Knappast att staten släpper ifrån sig makten att bestämma över de saker som dom faktsikt vill ("behöver") ha kvar makten över. Och egentligen undrar jag om inte den totala friheten också isf. ska sträva mot att t.ex. legalisera knark? Varför ska staten bestämma vad vi får och inte får odla själva hemma i vår egen trädgård eller källare? Var är friheten i det?

Och med tanke på vart totalfrihet kan ta oss, vem ska bestämma att det är olagligt att mörda? så undrar jag om inte iaf. total rättvisa är både smartare och lättare att nå..

Nu har ju iofs. Moderaterna aldrig påstått att det är lagligt knark och rätt att mörda som står i målet av deras ambitioner, men för totalfrihet kan jag absolut se att det är ditåt man borde sträva.. Alltså tycker jag (med rösten som om jag talade till en 5 åring) "det låter jätte fint med massa frihet, men det är bara ett drömsamhälle."


(Förresten tycker jag inte att det låter så jäkla fint, men de tror jag inte moderater tycker om total rättvisa heller.. ;))


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0