Media

Var inne på min mammas blogg (http://blogg.amelia.se/astapastasson/) och läste hennes inlägg "Dagens morr" där hon skrev om kvällspressen och dens kraft att påverka oss dödliga att tycka, tro, tänka och skrämmas av presis allt vad deras löpsedlar säger åt oss, och det är en tanke jag tänkt många gånger.

Det är svårt, med tanke på det fria ordet, en självklarhet som jag aldrig skulle vilja vara utan, men som ibland (ofta! oftast!..?) enligt mig missbrukas. Som vanligt så landar allt i hur mycket pengar vi kan göra, istället för hur mycket bra vi kan göra, i det här fallet med det tryckta ordet.

Alla tidningsredaktörer (och de flesta av oss dödliga också..) vet vad det är som säljer. Sex, skandaler, och saker att vara rädd för! Men samtidigt som detta säljer bäst, så säljer det inte bäst hos oss alla, och det är inte bara det som säljer. Och jag kan tycka att utbudet för de som faktiskt inte vill läsa om sex, skandaler och skrämselpropaganda är lite smalt..

Medierna har en så viktig roll i samhället, det utbildar oss om vad som om många många år kommer vara historia, men som just nu är vår nutid. Och jag tycker att dom tar för lite ansvar i att ge oss rätt information..

Att medierna påverkar oss är ingen nyhet, men jag skulle gärna vilja se något löp någon dag som berättade hur mycket vi påverkas av media. Det är en nyhet jag är intresserad av att läsa. Och en nyhet jag vill att majoriteten av svenska folket ska ha läst!

Visste ni t.ex. att Sossarna och Moderaterna fick lika mycket plats i tryckt media under valet i år, men att sossarna fick extremt mycket fler negativt vinklade artiklar skrivna om sig än Moderaterna? Just nu minns jag inte siffrorna i huvudet, men minns att det var en stor skillnad.

Det är inte konstigt att Moderaterna vinner valet då, för precis lika självklart som att unga tjejer (och äldre tjejer.. och unga killar.. och äldre killar..) påverkas av reklam som säger att "Såhär ser en snygg kvinna ut" precis lika självklart är det att någon grupp påverkas av att löpet säger att "såhär dåliga är Sossarna"

Vi påverkas av allt som kommer ut i någon form av media. Media har så stor makt över oss.

Jag önskar lite att det fanns en Kvällstidning i "SVT-format" eller vad man ska säga.
En tidning som framförallt var till för att utbilda oss. Som inte säljer med hjälp av sex utan med hjälp av viktig kunskap. Som inte var vinklad åt något håll utan neutral och i mitten. Där man kan läsa en artikel och sen själv bestämma om man är för eller emot, rädd eller inte, glad eller ledsen. En kvällstidning som inte säger åt mig vad jag ska tycka, tänka eller känna utan som informerar mig och sen låter resten vara upp till mig.

Och så undrar jag, varför finns inte detta? Måste det finnas en lag som som säger till en viss tidning att du fååår inte propagera, du fåår bara informera, för att denna tidningen ska existera? Ligger inte det i allas intresse att inte bli (för att kanske själv använda ett lite skrämselpropagerat ord:) hjärntvättade?!

Jag vill inte ha det som i USA, som är så uppskrämt av media, ett land där brott och våld faktiskt minskar i verkligheten, men ökar extremt mycket i media i form av olika slags rapportering via både Nyheter på TV och i tidningar men också t.ex. i realaty serier som "cops". Inte konstigt att Amerikanska folket sover med pistolen under huvudkudden när de blir så uppskrämda av media..


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0