Oåå ungdomar!

Läste på min mammas blogg för ett tag sedan, och även i en kommentar på aftobladet igår om hur vi 80-talister är helt förlorade, att allt vi vill är att bli hemmafruar åt män och vad hände egentligen med "ååooooo tjejer!" ?

Till min mors försvar vill jag säga att jag inte är en av dom vars högsta önskan är att bli hemma fru, men i övrigt.. så vilka är det egentligen som har uppfostrat oss 80-talister? Jo 60-talisterna! Kanske även 50.. Och nu är det väl kanske inte så att det enbart är föräldrarnas fel, men tycker isf. att det är lika lite 80-talisternas fel.

Det var under 70-talet 60-70 talet (alltså när våra föräldrar var små barn..) som det verkliga kämpet, det verkliga "oåååå tjejer!!" hade sin riktiga fart. Detdär försvann redan då 60-talisterna var ungdomar. Vad hände med det då? Under erat 80 tal? Var va kämpaglöden för jämlikhet då? Tycker den verkar vara minst lika stor nu som under 80-talet..

Sen att massmedia verkar villja få alla tjejer mellan 15-40's liv att kretsa kring hollywood fruar, skånefruar, new yourk fruar och jag vet inte vad är bara helt sjukt.

Men som jag skrivit tidigare om vuxna som gnäller på oss ungdomar för att vi inte orkar rösta, vi inte orkar jobba, vi går på Reinfelts skit snack, vi gör både de ena och de andra negativa. Att vi nu ska vara ansvariga för att dra jämlikheten åt fel håll också? Suck! jag orkar itne med gnället mer.

I alla tider har ungdomarna blivit klagade på. ALLA tider. Trots att det är tack vare ungdomarna som vå går framåt så klagas de på dom jämt å ständigt. Ungefär som med forskning. Som när man kom på provrörsbefruktning och det var både mot Guds vilja och helt omöjligt att kunna älska ett barn som kommit till i ett labb... På samma vis blir vi ungdomar kritiserade hela tiden.

Och vet ni vad? Jag är för jämstäldhet. Men jämställdhet för mig är inte bara mällan män och kvinnor. Det är inte heller bara mellan Svenskfödda och utomlandsfödda. Det är mellan ungdom och vuxen.

Jag vill gärna kämpa för att bli accepterad som en lika mycket värd människa i samhället i dag, som kvinna. Men framförallt som UNG kvinna.

(dvs. t.ex. jag vill inte jobba för halva lönen.. ALIANSEN.)

OÅÅÅÅ UNGDOMAR, ÅOOO UNGDOMAR, VI MÅSTE HÖJA VÅRA RÖSTER FÖR ATT HÖRAS!!




Kommentarer
Postat av: Anonymouz

Jag gillar och inspireras verkligen av din blogg,, det är roligt och inspirerande att läsa. KEEP UP THE GOOD WORK

2010-10-09 @ 21:59:09
Postat av: mamma

Men kom igen! Det är inte alls så att det bara "gnälls" på ungdomar. 40 talister kallas för krävande o besvärliga. 70 talister för de första egogenerationerna. Dessutom är det inte alls så enkelt som "vilka har fostrat oss." Ungdomar har i alla tider revolutionerat mot tidigare generation o sina föräldrar. Allt går i vågor. Har alltid gjort. Å så går utvecklingen framåt... å ibland lite grann bakåt.

Men jag gillar att du uppdaterat. Att du tänker o känner o tycker. Kram mor

2010-10-10 @ 14:43:34
URL: http://blogg.amelia.se/astapastasson/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0