Sluta skyll på mig!

Om debatten kommer ett inlägg senare tror jag. Nu vill jag hellre skriva om nått annat, o-parti-politiskt.

Ungdomar. Var jag än läser, vad jag än läser, så ser jag i kommentarerna inlägg av 40 plusare att vi ungdomar är problemet. Om Reinfelt luras så är det bara vi ungdomar som är dumma som går på hans skit snack. Om ungdomsarbetslösheten är hög är det bara vi ungdomar som är så lata att vi inte orkar jobba. Om valdeltagandet är lågt är det vi ungdomar som är så ansvarslösa att vi inte röstar.

Jag är trött på er idioter till "vuxna" som sopar allt under mattan, dvs. skyller på ungdomarna, istället för att granska er själva och se att de är nog en hel del vuxna som köper Reinfelts skitsnack också.

Och kollar vi på Mc Donnalds, så är de nog fan fler ungdomar än vuxna där som tar dessa skitjobben, kollar man på telefonförsäljarjobb då är det nog ungdomar som sitter där och sliter (för det är slitsamt psykiskt) för inga pengar alls. Kollar vi på min senaste anställning, grandplanterare, då var de nog fan bara ungdomar som jobbade i ösregn med att sätta granar (förutom thailändarna som var vuxna..)

Och hallå?! Även om arbetslösheten är hög hos ungdomar så är den hög i hela landet, jag vet massor av arbetslösa vuxna med, men varför söker inte ni dehär jobben då? varför ställer inte ni er och gör hamburgare, försöker sälja en svindyr annons på en okänd hemsida eller planterar en gran i ösregn?

Är det för att ni är lata? Eller är det för att ni vet att villkoren är så dåliga, lönen är så låg, så det är inte ens värt att jobba på i 3 månader tills ni hittar ett mer värdigt jobb?



Och varför är det skillnad för oss ungdomar isf. ? Varför ska vi nöja oss med skit hela jävla tiden och ni vuxna kan skylla på att ni är överkvalificerade? Jag kan säga er, med mina knappa 3 år på gymnasiet och lika många i arbetslivet så är tillomed jag överkvalificerad för att utföra dessa jobb, men jag får inga andra. Jag har inget val! Om jag vill ha en egen lägenhet, om jag vill leva mitt liv utanför soss och existens minimum då får jag gott ta dessa skit jobben.

Men om jag inte hade gjort det, då hade det inte vart på grund av att jag var lat, utan för att jag hade tyckt att det var värt att bo hos mamma och pappa tills vidare, och sätta min övergång från ungdom till vuxen på paus, för det är så det känns när man bor hemma trots att man är 21.

Är Svenska samhället värdigt oss ungdomar idag? Nej det är det inte. Tills det är det, skyll fan inte all skiten på oss!
Trackback
RSS 2.0