Inte bara Syster Sol!

Go kväll!

Sitter här i soffan och  sippar på en hof och lyssnar på Syster Sol. Syster Sol som jag tidigare tyckte hade en grymt bra låt, men som nu släppt en ny platta och plötsligt har huuur mycket bra låtar som helst! Rekommenderar starkt, och då framförallt Guided, kärleksrevolt, secret place och förra årets singel mad, mad, mad.

Galet bra tjej!



Men! detta inlägget ska inte handla om syster sol, utan om något så otippat som Vänsterpartiet! :) Jag är ju ett stort fan av Ohly, mycket för att han inte är som andra politiker. Han pratar inte för att värva (läs: lura) väljare, utan han öppnar munnen utan att tänka, och även om jag inte alltid håller med honom, så tycker jag det är skönt med politiker som man kan va säker på att de dem säger att de vill genomföra faktsikt också är vad de vill genomföra!

Men nu verkar det som att en ny man står på kö för att ta över posten. Jonas Sjöstedt. Vad jag hört ska han dessutom vara för ett delat partiledarskap likt Miljöpartiet, något jag verkligen är för, och då enbart i tvåkönat alternativ. DVS. det skall vara en man och en kvinna, annars ser jag inte poängen. Men förhoppningen är ju att Jonas känner likadant ;)

Jag har inte hört jätte mkt om denna Jonas men jag såg en intervju med honom härom dagen och jag tycker att han talar på ett bra sätt. Han fick mig att lyssna, han talade om det som han ville ha sagt, och inte det som media ville höra. Jag tror faktsikt han kan återliva frågorna kring välfärd, vilket jag tycker känns otroligt skönt om de kan få lite fokus igen. Dessutom vill han utmana miljöpartiet på att ge den bästa miljöpolitiken, vilket jag tycker är smart då han kan få över de gamla Sosse-röstare, som inte vill rösta blått, men som känner sig vilsna och flytt till just MP.

Vänsterpartiet idag, står ungefär där som Sossarna stod under Palmes tid i ideologi. Dem är med andra ord inte lika radikala idag som dem en gång var, även om de fortfarande är kompromisslösa när det gäller deras värderingar, vilket jag tycker är klockrent. Jag känner att Vänsterpartiet är välkommet att plocka väljare. Om det vore val idag hade min röst hamnat där.

Min dröm-alians hade sett ut enligt följande: Vänsterpartiet, Feministiskt Initiativ, Pirat Partiet, och så ett helt nytt som jag välkomnar vem som än känner sig manad att starta: Ungdomligt Initiativ.

Ett ungdomsparti behövs! Från och med den dagen du är 18 år är det tillåtet att rösta (vilket inte ens enligt mig är helt ultimat sålänge inte Politik blir en egen, minst(!) 50poängs kurs i gymnasiet) och därför bör även denna unga del av folket representeras i större grad i riksdagen. Idag är Ungdomar de människor som politiker oftast sviker sina vallöften till. Ungdomsarbetslösheten i Sverige är en av de högsta i Europa. Och idag, som bot på detta, ges förslag som: lägre lön för ungdomar! ...EHHH?! Men förmögenhetsskatt som del-lösning till en bättre välfärd är helt oacceptabelt??

I min värld är det självklart att vi behöver ett ungdomligt parti.

Men ja!
Vänsterpartiets Jonas ger mig hopp om ett nytt välfärdsparti som jag tror har chans att starta om på nytt, det har gett mig ett alternativ till Sossarna som jag i dagens läge känner mer tillit till. Och förmodligen kommer jag aldrig kalla mig själv Sosse igen, det är inte bara det att Juholt är en idiot. Alla som inte tvingar honom att avgå är det också!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0