Att hata eller inte hata telefonförsäljare.

Mitt yrke är att vara telefonförsäljare. Kanske det mest hatade yrket. Tillsammans med parkeringsvakt möjligvis.. När jag berättar för folk att jag är telefonförsäljare får jag ofta reaktionen att det på något vis är synd om mig. "Jahaa... :/ Tråkigt" eller "Jaa.. man får ju ta vad man får när det inte finns så mycket jobb"

Alltså. Jag har jobbat inom olika branscher. Jag har jobbat inom restaurang, jag har jobbat inom handeln, jag har planterat granar, jag har extrajobbat med lagerarbete, och jag har jobbat som säljare av olika slag.

Säljare är det jobb jag tycker är roligast! Och även det enda jobb där jag i alla fall får lite användning av mina tre år på gymnasiet - Medieprogrammet.

Egentligen är jag inte mer säljare än någon som äger en butik. Visserligen "tvingar" jag mig på mina kunder genom att ringa upp dem, men vem har bett om att få reklam precis över allt om diverse saker man skall handla? Är inte det att tvinga sig på?

Jag ringer till kunder som jag på allvar tror har nytta av den tjänst jag säljer, det vill säga: jag försöker inte lura någon. Det finns tillräckligt många företag att ringa som har nytta av Blocket.se och marknadsföring via denna site, som ju faktsikt är Sveriges största köp och säljmarknad, jag jobbar inte med www.vadvardetnuförsida.se utan med ett stort varumärke där inte allt för sällan kunder till mig tackar mig(!) för att jag öppnade deras ögon för Blocket, och som har ökat sin försäljning regält tack vare min övertygelse av att detta fungerar för dem!

Med andra ord behöver jag inte någon som tycker synd om mig för att jag har ett jobb som jag trivs med, som är roligt, som får mig att utvecklas och som faktsikt hjälper en och annan människa. Även om jag inte är någon brandman eller doktor som räddar liv, så underlättar jag en del för folk.


Och givetvis finns det jobbiga telefonförsäljare. Men man behöver ju inte hata alla för de? Jag hatar inte alla killar för att det finns en del jobbiga killar? :S

Det finns mycket oseriösa telefonförsäljare, men det är synd att låta hela branschen lida. Ni anar inte hur många oseriösa bilhandlare det finns. Eller biljettförsäljare, eller det ena och de andra yrket, men låt inte hela branschen lida!

Det var allt jag ville säga, jag tror aldrig jag sagt något om detta tidigare, men jag har tänkt tanken sedan mitt första telefonförsäljarjobb på LRF-Media, som öppnade mina ögon för att detta är en seriös bransch som dessutom är rolig att jobba i! :)

Puss och kram


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0