I.N.T.E.R.N.E.T GE - NE - RA -TION

Jag har ofta... vet inte om man kan kalla det för "mindervärdeskomplex" men annars, något i den stilen, på grund av min ålder. Att jag är ung. Personligen är jag djupt imponerad av "ungdomen" och tror att jag, även när jag är 40 år kommer att vara det. Jag tror att det är ungdomen som är de kloka och visa. Att man när man kommer upp i åldern blir lite bitter, att man ger upp, att man slutar tro på förändring. Att detta är mer regel än undantag.
 
Men ändå har jag detta komplexet. Detta beror på hur jag Tror att andra ser på mig. Jag tänker mig att de som är lite äldre, med lite mer "livserfarenhet" ser sig som så mycket bättre än mig. Jag behöver inte alls ha rätt. Där emot har folk som bara är några år äldre än mig ofta sagt att de blivit förvånade över att jag är så pass smart, men tror det har mer att göra med min blonda hårfärg än ålder just då...

Hur som helst. Jag tror inte att jag, och vi ungdomar (Japp, kommer fortsätta kalla mig ungdom ett tag till..) är smartare än de som är lite äldre, men jag tror inte på tvärtom heller. Jag tror att vi har våra egna kloka idéer var och en. Precis som jag tror på att blanda män och kvinnor och olika kulturer tror jag på att blanda åldrar och på att det är så man blir smartast.
 
Men så läste jag i Metro för ett tag sedan att varje generation är ca 10 (jag vet inte vad måtten heter...? men vi kallar det enheter för tillfället..) enheter smartare än tidigare generation om man tittar på det viset vi mäter IQ idag. 10 "enheter" låter kanske inte jätte mycket, men medel ligger ungefär på 100, och då är det ändå ganska mycket.
 
Att kommande generationer blir smartare än föregående förklarades bl.a. av de sociala medierna, tillgängligheten till nyheter, och sammanfattat i ett ord: Internet!

Haha! Tänkt på detta mycket så kände för att dra ett inlägg om det, så där har Ni det. Kommande generationer är smartare än föregående, och tur är väl det, då behöver vi inte tappa hoppet om framtiden.

Yeah, we're part of it. Talking about the I-generation!

Kommentarer
Postat av: mamma

Haha. Jag vet inte om jag håller med dej.
Inte så att jag inte tycker du är smart, för det är du så klart.
Men att vara smart/ intelligent är så många olika saker, kan mätas på många olika sätt.
Ta din bror tex. Han har gjort intelligenstester inför lumpen och fick höga poäng. Han har ett väl utvecklat logiskt sinne.
Jag är ganska säker på att jag skulle fått sämre poäng.
Jag är skitkass på intelligenstest. Vad säger det? Jo att jag är kass på att lösa intelligenstest... inte mycket mer.
Nåt som hör ungdomen till är att lite förringa erfarenhet. Många "vuxna" som du säger kanske inte brinner på samma sätt, kanske har blivit lite blasé. Det har med erfarenheten att göra, och den är på gott och på ont.
Å sen ska man akta sej för att generalisera för det finns väldigt många dumma unga.
Det är där Sd har sin stora målgrupp å en del bryr sej bara om att se sexiga ut i en webcam.
Det finns alla sorter. I alla åldrar.
Love U

Svar: Ibland måste man provocera lite också ;) :)
Klart att det finns smarta och dumma i alla åldrar! Tyckte bara det var kul att vi blir smartare för varje generation, men även om det var ngot som stod i en nyhetstidning så är det ju inget som är svårt att lista ut att vi idag är smartare än grottmänniskorna och att mina barn kommer växa och bli "smartare" än mig, det är ingen nyhet och inget konstigt. Konstigt vore det annars! och ja! Finns en miljon sätt att mäta "smarthet" på, var av IQ test bara visar ditt logiska tänk :)
Eve

2012-12-13 @ 10:54:44
URL: http://pastasson.blogspot.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0