Framtidens feminism!

Min mor fann inspiration på bloggen http://ladydahmer.alltforforaldrar.se/index.html (önskar jag kom ihåg hur man gjorde snygga länkar där man kunde skriva vad man ville, men icke..) och skrev ett inlägg om feminism.

Min storasyster hakade på och skrev sitt perspektiv på frågan. Nu är det min tur att fortsätta på spåret och säga vad jag tycker och tänker om det hela.


Först och främst tycker jag det är så kul, vi är så lika, men så olika min mamma, min storasyster och jag. Vi tycker precis lika mycket om precis samma saker, vi håller med varandra, men ändå har vi väldigt mycket vårt eget perspektiv däär vi skiljer oss åt.


Jag skiljer mig nog åt en hel del i denna frågan tror jag. Från min mamma och syster, men även från feminister i övrigt. I alla fall just nu, i detta inlägget, för här tänker jag lägga fokus på något jag ofta tänker på, men som jag faktsikt aldrig hört i någon debatt i ämnet.


Nämligen männen.

Feminism handlar om jämlikhet mellan könen. Lika värde. Och där med såklart lika lön, lika ansvar, lika rättigheter och skyldigheter, lika fördelar och nackdelar.

Men ändå handlar frågan till 99% om kvinnor. Trots att den i allra högsta grad rör även männen.

Det är en självklarhet att vi till en början var tvugna att lägga vårt fokus på kvinnorna. De var kvinnorna som var förtryckta, som inte fick rösta, som inte ägde sig själva.


Men nu har vi kommit så mycket längre, vi är inte på långa vägar klara, men vi har en lång väg bakom oss. Och nu vill jag bjuda med mig alla män i denna frågan. För även män förlorar på ojämlikhet.

Vissa frågor som redan finns är bra, men skulle kunna vinklas bättre. Vinklas mer för männen. T.ex. vill jag säga att det är varje mans rättighet att vara hemma med sina barn. Inte kvinnans rättighet att jobba.

Idag är det lättare för mannen att jobba. Det beror till stor del på att mannen har högre lön, och att chefen räknar med att mannen jobbar, han får till och med lättare jobb på grund av att han är en man som inte är hemma med sina barn. Det kanske inte låter som ett problem, men många män ångrar djupt att de jobbade istället för att vara hemma när det väl är försent.

Det är ofta ett gemensamt beslut då "familjen behöver pengarna". Mannen tar på sig ansvaret för det är så han är uppfostrad. Inte att vara söt och snäll, utan att vara ansvarsfull och tjäna pengar.

Detta är en väldigt relevant fråga för männen. Att få jämlikhet i.


En annan sak är att unga killar idag har mycket sämre betyg i skolan än flickor. Detta är något som rapporteras mycket om i media just nu. Istället för att fokusera på att "de stackars flickorna" har något slags "duktig flicka syndrom" som är en kommentar som jag i alla fall stött på i media, så borde man fokusera på pojkarna här. Mår de dåligt? Vilken press känner dem på de olika ideal som de möter varje dag? på utseende, på prestation, osv. osv. 


Bara en sådan sak, (som jag faktiskt lät bli att kommentera när min mamma skrev om det i sin blogg, men som jag kommenterar nu istället,) som att en kille hade anmält reklamen där boxer-Robert, en animerad seriegubbe, står med magrutor och ett stort "paket" gömt i ett par boxershorts för att vara sexistisk mot män, blev utskrattad av feminister runt om i Sverige, där ibland min mamma, som i allra högsta grad är feminist. "Skärp dig!" fick han höra. "Prova på att vara tjej så ska du få se på skönhetsidéal"


Men feminism är ingen tävling om vem det är mest synd om. Vem som är mest drabbad. Feminism är en kamp som män och kvinnor tillsammans måste sammarbeta i för ett bättre samhälle där vi alla kommer att gynnas ju längre på vägen vi kommer.

Ju fler vi är, ju snabbare kommer det gå. Och om vi kvinnor bjuder in männen till denhär kampen, så blir vi dubbelt så många, och det kommer att gå dubbelt så fort!


Med allt detta sagt så vill jag förtydliga att jag inte vill att vi byter vårt fokus till enbart män, och jag tycker också att det finns fler frågor som faktsikt rör kvinnor, men det innebär inte att några frågor inte kan få röra männen.

Det var mina tankar kring ämnet för tillfället! :)


Kommentarer
Postat av: Asta

Så länge kvinnor våldtas i tusentals varje år. Så länge det i domstolar ens tas upp hur många sexpartner en våldtagen kvinna haft, hur hon var klädd och om hon varit berusad så behövs kampen.

Så länge kvinnor har (precis som du skriver) bättre betyg och högre utbildning men ändå lägre lön behövs kampen.

Så länge kvinnor inte kan visstas på en farligare plats än i sitt egna hem, misshandel betecknas som "familjebråk" och flera kvinnor varje år mördas av sina män behövs kampen.

Så länge kvinnor tar större delen av föräldrarledigheten och därefter trots att de jobbar lika mkt som sin man får ta nästan allt hushållsarbete och ansvar för barnen behövs kampen.

Och så vidare, och så vidare.

Feminism betyder att man anser att båda könen skall vara lika inför lagen, ekonomin och i samhällstrukturen. Samma rättigheter och skyldigheter.

Jag antar att vi tycker samma sak men uttrycker oss olika?

Kram och puss/ Mamma

2012-06-06 @ 00:20:10
URL: http://pastasson.blogspot.se
Postat av: johanna

nu får du uppdatera ett nytt inlägg :D Gärna ett om dagen?!?

2012-06-08 @ 19:13:11

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0