JA!

Igår röstade alltså våra Svenska politiker om hur vida vi skall eller icke skall genomföra Datalagringsdirektivet med start 1 maj. Inte helt förvånanade, men ändå.. på något vis, så röstade våra politiker: JA - Till DLD.

USH! Skrämmande tycker jag.

Såhär såg en omröstning ut på Aftonbladet.se:



Och jag tror att det ganska bra representerar vad Svenska folket faktsikt tycker, självklart kan det diffa litegrann, men det verkar ju helt uppenbart vara så att vi vill INTE genomföra DLD.

Ändå gör våra politiker detta, "För vår skull" säger dem. Men är detta verkligen demokratiskt frågar jag mig? Frågor av denhär typen har knappt fått något utrymme alls i den svenska debatten inför valet. Vi har vårt PiratParti, men frågan är om inte de hade fått sin plats i riksdagen om vi vetat om att alla dessa beslut om FRA, IPRED, DLD och de kommande bokstavskombinationer som förmodligen står att vänta inom en snar framtid, hade vi inte röstat för PP i riksdagen då?

Tillräckligt mycket bryr sig Svenskar om integriteten på internet för att rösta in PP i EU i senaste valet där. Tillräckligt mycket bryr vi oss för att demonstrera runt om i landet mot DLD och andra lagar som röstats igenom. Sverige står i framkant vad gäller internet användande. Vi är flitiga där. Det är ingen slump att spotify kommer från Sverige. Det är ingen slump att religionen Kopimismen kommer från Sverige. Vi har uppenbarligen lärt oss och förstått kraften inom internet. Vi bryr oss om internet, vi använder oss av det. Vi utvecklar det. Vi är I N T E för DLD, det har inte att göra med att vi är rädda för något vi inte vet vad det är, eller att vi är allmänt anti saker, vi är ANTI DLD på grund av att vi förstår att detta är en lag som kränker vår integritet.

Just nu verkar DLD.. jag ska inte säga oskyldigt, för det gör det inte, ..men det verkar inte fullt så farligt som det kanske kommer att bli. Fler lagar kommer att komma, det är bara att vänta och se vad nästa lag kommer att göra, men DLD i kombination med kommande lagar kan bli riktigt vidrigt.

Ett övervakat samhälle är inte vad vi är ute efter. Det handlar inte om att ha rent mjöl i påsen, det handlar om frihet. Jag vill inte bevisa min oskuld varje dag. Sverige, tillsammans med stora delar av världen är på väg mot ett Big Brother samhälle och i ett sådant vill jag inte leva.

Politiker kan skrämmas med pedofiler och terrorister, men faktum är att dessa inte fastnar i DLD ändå. De använder sig givetvis av krypterade ip-adresser och kommer inte att drabbas av DLD. Jag drabbas, du som läser detta drabbas. Vanliga Svensson drabbas, och hur mycket vi än säger att vi ínte vill, så pissar politikerna på oss och kör på.

Jag luktar diktatur.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0