Nu breddar vi Piratpartiet!



Så lyder en kampanj som Piratpartiet för just nu.
Har väl inte kollat så super mycket på vad dom vill med den kampanjen, men tror de själva samt andra lägger förslag på hur partiet skall breddas med nya frågor, både inom och utom Internet?

Jag har i alla fall ett förslag!

Låt staten öppna ett eget "The Pirate Bay"

Som ett bibliotek, fast för Film, Serier, Ljudböcker, Musik, osv. osv. och givetvis på Internet.

Idag kan vi gå och låna en bok på Biblioteket helt gratis, det gör inte att vi slutat köpa böcker, men alla människor i Sverige har tillgång till litteratur. Låt det bli likadant med all annan kultur. Låt den vara gratis.

Dock, eftersom det inte kostar något att kopiera och dela filmer på internet så behöver de inte enbart vara till låns, utan givetvis kan man om man vill behålla filen på sin dator/hårddisk.

Sedan kan vi ändå behålla lagar kring ämnet. Men istället för att all nedladdning skall vara olaglig kan det vara olagligt att ladda ner t.ex. en film eller skiva innan den är släppt för försäljning. Så medan filmen fortfarande går på bio får man helt enkelt köpa sig en biobiljett om man vill se filmen. När filmen sedan finns för försäljning finns den även att ladda ner på statens egen "The Pirate Bay".

På denna statliga sida finns filmerna av högsta kvalité med bra text på alla språk.

Dock skall vem som helst fortfarande kunna göra en egen sida där det går att ladda ner, precis som folk redan gör idag. The Pirate Bay, Tanka fetast osv. Givetvis skall dessa sidor hålla sig till reglerna och inte ladda upp film som ännu inte släppts för försäljning. Pengar tjänar de på reklam, ungefär som bloggar gör idag.

Detta kommer, tror jag, leda till att nedladdning av film innan försäljningsdatum minskar, samt tror jag absolut inte att filmbranschen kommer förlora pengar på detta. Jag är inte säker men finns det inte statistik på att vi går på bio oftare idag än vad vi gjorde förr?


Nedladdning av musik tror jag ökat chansen för musiker att nå framgång. Vi människor lyssnar på fler artister och färre låtar då vi har tillgång till det, istället för att som förr, lyssna på en och samma skiva om och om igen i månader innan man lyxade till det med en ny.

Kanske förlorar de stora skivbolagen på fri nedladdning? Men musikbranschen och artisterna i det stora hela tror jag tjänar på det! Och framförallt så tjänar vi på det. Alla människor som får tillgång till kultur!



PS. nu blev jag osäker, säger man verkligen kultur? Eller är det ett annat ord jag letar efter? :S

Kommentarer
Postat av: Mab

Kultur är alldeles rätt ord i sammanhanget :-)

2012-05-31 @ 13:07:12

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0