PiratPartiet - Fattar galoppen!

Om man >gillar< PiratPartiet på facebook -
så kunde man se denhär (nedan) bilden i flödet på väggen idag:

 
Och ja. Make sense? Löjligt logiskt tycker jag!

Min första skiva att äga.. Jag vet faktiskt inte riktigt vilken som var min första skiva.. Vet att mamma och pappa hade några stycken och att en typ.. "reklam skiva" var bland mina första skivor. Det var en singel med Viktoria Silverstedth som man fick på köpet i någon affär om man köpte något annat. Haha!

Sen ägde jag väl kanske.. ett fåtal skivor. Som man fick i julklapp / födelsedagsspresenet typ.. Kan inte minnas att jag köpt någon skiva någon gång faktiskt.
 
 
Men så kom Napster in i min värld!
Helt plötsligt kunde jag bara säga till pappa, när jag ville-, vilken skiva jag än ville ha?! Han skulle fixa!! Det blev kaos i mitt huvud och jag kunde inte ens komma på vilka skivor jag ville ha, men jag VILLE HA skivor! Jag tog alla skivor som Shakira, kent och Linkin park någonsin gjort. Även gamla skivor innan de "slog igenom". En var på spanska minns jag! 

Pappa skrev ut skivomslagen i färg med mallar för hur man skulle vika för att den skulle passa i cd-omslagen. Jag hade huuur mycket skivor som helst nu. Och så köpte jag ett nytt skivställ på IKEA.
 
Visst betalade jag inte för skivorna.. Men det hade jag aldrig gjort annars heller. Jag hade bara aldrig ägt dem. Förmodligen hade jag aldrig ens hört många av dem. Tvärt om ledde detta istället till att jag plötsligt lyssnade- och upptäckte mycket mer musik än tidigare. 

Strax blev CD-spelaren omodern och musiken spelades ur listor via datorn. Man lyssnade inte på hela skivor utan man plockade russinen ur kakan. De bästa låtarna från de bästa artisterna blandades i en enda fin musikupplevelse. Nu fanns det dessutom tid för ännu fler artister! ..när det var så enkelt att hoppa mellan alla, och inte lyssna på en skiva i taget.

Och vad innebär detta? Att det är lättare att bli etablerad som artist idag! Många fler får chansen! Och många fler kan upptäcka dig, fatta tycke för dig, spara ihop pengar för att få se dig framträda: som artist! Är det enkelt att försörja sig som artist nu, tack vare fildelning? Nej. Men precis som PiratPartiets bild (ovan - Faktaspäckad flyer, som kommer att finnas i Piratpartiets monter under bokmässan i Göteborg) säger om författare,  så har det aldrig varit lätt att försörja sig på att vara artist heller. Men (och nu antar jag - så om någon kan bekräfta med källa så vore de ju fint!) tack vare tekniken så är det lättare än någonsin.

Tillåt musiklyssnande, så skapas musikälskare. Och musikälskare kommer att betala för musik.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0