Steve Jobs

iPhone 5 har släppts, och köerna för prylen ringlade sig lååånga. Säkerligen stod de som för bara ett litet tag sedan köpte en sprillans ny iPhone 4S längst fram i kön, och troligen har de en historia av iPhone 3, 2 och 1 bakom sig. Det är konstigt det där, för de som köper iPhone brukar ofta försvara detta med att de har en grym kvalite och därför är värde sitt enormt höga pris. Ändå använder de aldrig telefonen tillräckligt länge för att de ska hinna gå sönder.

De är om telefonerna inte ramlar gatan förståss, det tål inte en enda smart telefon. Då spricker glaset i tusen bitar och man får vänta i evigheter på att den skall lagas..

Jag har alltid vart starkt emot iPhone. Emot för att jag tycker att iPhone är ett praktexemplar på denna konsumtionshets vi lever med idag. Denna hets som drabbat nästan alla och inte bara de rika. Även de som inte har råd köper sig en iPhone, och går på knäna när månaden lider mot sitt slut för de kunde inte stå ut med tanken på att köpa en billigare telefon.

Men här om dagen såg jag en dokummentär om iPhones grundare, den helige Steve Jobs. Det var en dokummentär som gjorde mig kluven till mitt eget förakt mot iPhone, och Apple. Steve levde nämligen inte som den typiske framgångsrika multimiljonären, med klockor, bilar, stora hus och dyra kostymer. Han ägde knappt någonting alls, vid sin säng hade han en bild på Ghandi och en på Einstein, annars var det tomt. Då Ghandi och Einstein båda är stora förebilder även för mig så fick han mig nästan redan där, jag kände redan hur mina tankar kring iPhone blev ljusare.

Steve var först med allt. Eller.. Han förstod det som ingen annan förstod. Han såg den redan uppfunna datormusen och förstod att detta är mycket mer än vad det är idag. Han såg den redan uppfunna datorn och förstod att detta är verkligen så mycket mer än vad det är idag. Han förstod också att för att vi människor skall vilja konsumera, skall vilja äga, så skall produkten inte bara vara användbar utan även estetiskt snygg. Och detta fortsatte han att förstå medan konkurrenterna aldrig riktigt hakade på.
 
Men det han förstod på riktigt det var att han förstod hur man får oss, levande, tänkande människor på jorden att vilja konsumera mera. Det säger de alla i dokumentären som kände honom, att hans mål var att få oss alla att konsumera, konsumera,konsumera. Och där tappade han mig igen. Steve Jobs.
 
 
Men det jag kan förstå nu, som jag inte förstod innan. Det är att de som faktsikt köper saker och ting såfort de släpps, de har väl visserligen rätt i att Apple är de rätta produkterna att konsumera, för det verkar som att Apple är först med allt.
 

Kommentarer
Postat av: Marre

Steve Jobs var en firre hehe, fiskar ska tydligen vara usla chefer och företagare men det stämmer inte in på honom med tanke på hans framgång och han ska ha varit elak och översittare mot sina anställda, fiskars positiva egenskap är ju att vara ödmjuka och sympatiska mot sina medmänniskor. Han måste komma från en annan galax den mannen ;) skämt åsido. Har läst på din blogg om astrologi. Mycket spännande läsning! Jag är själv fisk och kan relatera till en del :)

2012-10-19 @ 18:49:04

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0