Nej tack till Monarki

Alltså, detta med monarki... Jag har alltid ansett att monarkin är något jag är mot, eller i alla fall inte för. Men jag har aldrig riktigt brytt mig. Det har liksom inte på något vis stört mig, visst jag kan tycka att det känns onödigt att betala människors (inte speciellt låga) lön med min skatt, men samtidigt har jag hört (utan att kolla upp om det stämmer, eller ens reflektera speciellt över det) att kungahuset drar in mer pengar till Sverige i form än vad dom kostar oss så faktiskt då så går Sverige plus på att ha ett kungahus.. Ja... har jag hört då... 

Men faktiskt, så när jag tänker på det, så som Partiet med låten Estelle belyser, att hon faktiskt är den första bebisen i Sverige på 2000-talet som så föds in i ett yrke. Ingen frågar Estelle vad hon vill bli när hon blir stor för hon ska bli drottning av Sverige. Alltså... Nää... det inte rätt.

Sen är ju yrket inte vilket som helst heller och det innebär att hon redan från någon dags ålder är ett igenkänt ansikte för alla svenskar för resten av sitt liv. Många svenska kändisar som dokumenterar allt de gör på internet väljer att dölja sina barns ansikten eller alls inte ha med sina barn på bild av den enkla anledningen att barnet själv borde få bestämma om de vill vara en igenkänd person eller inte.. Men Estelle får inte välja. Hon kommer heller inte få yttra sina åsikter om politik eller religion. Jag är inte för att göra undantag av mänskliga rättigheter, ens om man erbjuder ett pris som prinsessa och livslång försörjning.

 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0