Om jag fick bestämma över skolan..

Skolan, en av de viktigaste politiska frågorna, Skolan idag fungerar inte, och lösningar måste sättas in. Långsiktiga givetvis, men även kortsiktiga eftersom att nya elever börjar- och slutar skolan varje år, och just nu så missbehandlas en hel generation i skolan vilket kommer att ge dem stora konsekvenser längre fram i livet.

Delvis är det en feministisk fråga eftersom skillnaden mellan könen är betydande, flickor gör betydligt bättre ifrån sig än pojkar i skolan vilket resulterar i kunskapsklyftor mellan könen. Som feminist är klyftor mellan könen alltid ett problem eftersom lösningen och målet ligger i jämlikhet mellan könen.

Men problemen är större än så, även flickor gör dåligt ifrån sig i svensk skola. Regerigen tror på hårdare regler och mer press på eleverna. Betyg lägre ner i åldrarna, slopad förskola och obligatorisk skola redan i 0:an. Detta tror jag inte alls på och vetenskap pekar dessutom på att striktare regler, mer press och mindre lek resulterar i att barnen lär sig mindre, helt enkelt eftersom att man plockar bort det roliga och där med barnets naturliga begär att få lära.

Jag vill inte slopa förskolan, men skulle absolut kunna göra den obligatorisk. Idag går de flesta 6 åringar i förskola, men de 6% (eller liknande minns inte exakt) som inte går i förskola kan jag tycka borde göra de för att det är en bra förberedelse för skolan. Dock ser jag inte detta som en akut åtgärd eftersom jag inte tror det är avgörande för barnens resultat när de går ur skolan. 

Jag skulle göra lågstadiet (åk 0-2) än mer, som jag antar att regeringen hade uttryckt det: flummigare. Alltså jag skulle införa mer lek, men kanske med mer pedagogisk inriktning osv. just för att ta vara på barnens lust att lära. 
 
"Flumskolan" fortsätter genom hela mellan och högstadiet genom att eleverna får större utrymme att utvecklas utefter sina egna förutsättningar. Alla människor är unika individer och borde även i skolan behandlas som detta i största möjliga mån. Eleverna ska även i stor utsträckning få lära sig att tänka själva, ifrågasätta- och undersöka saker, istället för att bara lyssna på vad läraren säger.

Ett nytt ämne borde införas i skolan där eleverna får lära sig om demokrati och politik. Egentligen kan jag tycka att detta är ett ämne för gymnasiet men jag vet inte om jag tycker att det ska bli obligatoriskt att gå i gymnasiet men jag tycker att detta ämne är för viktigt för att inte vara obligatoriskt, men jag tänker mig 9:e klass i så fall. Man får här lära sig om hur de kan påverka med sin rösträtt och vad som är skillnaden mellan de olika ideologierna. Sånt som är viktigt för alla medborgare att känna till eftersom att vi har ett ansvar med vår rösträtt.
 
Betyg tycker jag man kan få från 8:an, som när jag gick i skolan. Jag tyckte de var lagom, ett år att prova på det i 8:an och sedan det slutgiltiga i 9:an. Vet inte om det var ett dåligt förslag från aliansen eller om de har genomförts eller hur det ligger till men betyg i uppförande är det dummaste jag hört och borde såklart inte förekomma. Jag vet att lärarna fått mer administrativt arbete vilket dom borde befrias från.  
 
Fler lärare skulle behövas. Fler pedagoger. Alla skolor skall alla dagar i veckan ha kurator och sjuksköterska på plats. Mindre klasser. Givetvis skulle skolan kräva mer resurser än vad dagens regering ger och detta skulle jag lösa genom höjda skatter och avgifter, så enkelt är det. 
 
Och så var de friskolor då. Ja visst, men när jag bestämmer så blir det inga vinster i välfärden så kör på. :) 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0