Provar igen.

Jag är en människa som tycker mycket, och står för vad jag tycker, och också gärna delar med mig om vad jag tycker. Ofta även när andra inte ens vill veta vad jag tycker. Men när det kommer till mina åsikter inom svensk narkotika politik så cencurerar jag mig själv otroligt mycket. Detta är på grund av att jag inte vill ta diskussionen med mina familjemedlemmar, av flera olika anledningar. 
 
Sen har det kommit fram ändå och jag skrev nyligen ett "pro cannabis" inlägg som jag sen tog bort för jag kände att det provocerade så mycket och jag är inte ute efter att provocera. 
 
Jag tror inte att cannabis är Guds gova till människan. Jag vet att man kan missbruka cannabis lik väl som man kan missbruka alkohol eller socker. Jag vet att cannabis är ett berusningsmedel och att det finns baksidor med cannabis. Jag vet att cannabis är väldigt skadligt för barn och ungdomar och deras växande hjärnor, även lite lite cannabis. Precis som alkohol skadar en växande hjärna mer än en vuxens hjärna.
 
Vad jag anser, och förstår att det finns folk som inte håller med mig om är att cannabis inte är mer skadligt för en vuxen människa i måttliga mängder än vad alkohol är. Det finns faktiskt ingen fakta som styrker att cannabis är farligare än alkohol. De finns olika skadeeffekter av både missbruk av alkohol och cannabis men av mina egna personliga erfarenheter så är alkohol en socialt sett extremt mycket farligare drog än cannabis. 
 
Jag tycker verkligen att vi människor själva ska få bestämma om vi vill använda oss av alkohol eller cannabis när vi ska berusa oss. Berusningen är en väldigt stor del av svensk kultur. Vi berusar oss nästan alltid när vi firar något, ofta när vi sörjer något. Detta trots att alkohol leder till så mycket död, våld och förstörelse. Samtidigt ser man inte sånna resultat av cannabis, ett alternativt berusningsmedel. Du kan inte överdosa cannabis så som du kan överdosa alkohol. Du går inte hem och slår din fru och dina barn på cannabis. Du kör inte ens bil som en jävla idiot på cannabis även om jag inte anser att det är lämpligt att köra bil när man har rökt cannabis. 
 
En del människor blir väldigt kreativa på cannabis, andra blir otroligt passiva. En del är VD:ar på stora företag andra jobbar i en truck på ett lager. Cannabis gör inte människor till ensamma människor som sitter hemma med gardinerna för fönstren. Det är delvis enstöringar och ensamma människor som dras till cannabis, och det är delvis för att människor som röker cannabis blir utsatta för stigmatisering där de ses ner på och döms och läggs in i ett fack. En värld man helt enkelt inte vill vara ärlig mot för att slippa fördomar. Den stänger man lätt ute mer och mer men samtidigt kan man träffa och vara social med likasinnade. Medan andra är precis lika social (eller osocial) som vilken svensson som helst. 
 
WAR ON DRUGS är precis lika påhittat som WAR ON TERROR. Att cannabis har blivit uppmålad som en sån jävul har sitt ursprung ur rasism. Det var ett enkelt sätt att sätta de svarta i fängelse. Vita berusade sig på alkohol. (eller kokain som också hade lägre straff än cannabis). Fortfarande sitter svarta i fängelser över hela USA på grund av cannabis. I många delstater byggs de fler fängelser än skolor tack vare kriget mot droger. I vissa delstater gör ett fängelsestraff att de ALDRIG mer får rösta i landet. Tänk er de, röker en joint cannabis som 20 åring och får inte bestämma över sitt liv någonsin igen. (Att det sitter mycket fler svarta i fängelser för cannabis idag trots att det nu är ungefär 50/50 svarta som vita som röker cannabis i USA har antagligen att göra med den rådande rasismen inom amerikanskt rättsväsende.)
 
Vår syn på cannabis är en hjärntvätt precis som t.ex. köttindustrin. Vi tror att vi behöver kött trots att all ny forskning (som inte är köpt av köttindustrin själv) visar att en vegetarisk kost är mycket nyttigare för oss. Dessutom är köttindustrin världens största miljöbov, värre än alla bilar tillsammans. För att inte tala om det djurplågeri som vi utsätter dessa stackars djur för även i Sverige. Men ändå har de flesta en köttbit till varje middag. Och alla är beredda att försvara sig fast än... just det.. det går inte att försvara...

Vi måste kunna ifrågasätta även sådant som känns som självklart. Jag vet att många äldre som växte upp innan internet och möjligheten att kolla upp sin egen fakta, och att vara källkritisk till den fakta man fick presenterad för sig har svårt att släppa tanken på att cannabis är en dödsfarlig drog som måste utrotas - "Nolltolerans" men fråga er i alla fall hur ni vet att den är det. Och om vi verkligen bekämpar den på rätt vis i så fall. 

Det är helt oavsett om det är farligt eller inte fortfarande fel att kriminalisera brukare av droger. Dom är ju i så fall offer! Om man tar heroin som exempel är det något som i alla fall jag är otroligt rädd för och tror att provar man det en gång är det kört på riktigt, att man ens vågar prova säger ju att nått är fel redan där. Det är livsfarligt för mig men ändå, jag tycker inte man ska göra dom kriminella dom som brukar detta! Det är ju bara att ge dessa människor mer problem.
 
En människa som odlar sin egen cannabis och där med inte bidrar till den svarta marknaden, röker denna i sitt eget hem i måttliga mängder skadar ingen. Hen kan ha ett jobb, ett körkort, ett liv. Är det då rimligt att denna personen ska riskera att bli av med jobb och körkort, och få problem med att skaffa detta igen på grund av att personen valt att röka cannabis kanske istället för att dricka alkohol, eller för att somna lättare på kvällen? 

NEJ! Det är inte rimligt, man kan inte tycka det! Inte om man inte har egna intressen som att sälja sömnpiller eller att öka resurserna till polisen etc.

Precis som en hora inte är kriminell utan ett offer är en missbrukare inte kriminell utan ett offer! Det kan man väl i alla fall enas om, om man nu inte kan enas om att cannabis inte nödvändigtvis är farligare än alkohol?


- Ingen läkare skulle påstå att cannabis går att bruka. Jo det finns många.(trots att de kan innebära problem för dem att säga det.) Även poliser och andra med insyn och kunskap påstår faktiskt det.
- Det kanske kan leda till schitzofreni. Borde man inte kunna bevisa det nu? Varför stiger inte den statistiken i takt med de ökade cannabisbruket då? Det finns inget som pekar på detta, det är propaganda. 
- Cannabis har inga medicinska effekter. Det finns ett (kanske två) läkemedel i Sverige som innehåller cannabis. Cannabis har bevisad effekt mot t.ex. MS. Det finns flera fall där föräldrar ger sina barn cbd olja vid epilepsi anfall, (även i Sverige: http://www.metro.se/nyheter/maria-ger-sin-dotter-cannabis-mot-epilepsin-hon-blev-piggare/EVHpdA!dN2GiG5cZmIE/) där de sett väldigt bra effekter med minskade anfall osv. Sånthär tystas ner på grund av kapitalistiska intressen och den stigmatiseringen som pågår! 
 

Man räknar med att 1,2 miljoner svenskar är beroende av alkohol eller dricker så mycket att de riskerar att ta skada. (Källa: iq.se) Det är alltså fler än var 10:e person i Sverige även om vi räknar med de som är under 18.
 
Vore det inte bra om det fanns ett berusningsmedel som inte var lika farligt som alkohol, som man kunde använda sig av.

Kommentarer
Postat av: Asta

Du har fel och jag blir förbannad och uppriktigt skitledsen över att du tror på den där skiten. I övrigt tänker jag inte dividerad det där med dej till allmän beskådan hur arg jag än blir. En dag får du betala ett pris ingen av oss önskar och med det tror jag nog du förstår vad jag menar.

2016-08-05 @ 19:44:08
URL: http://pastasson.blogspot.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0