Politik som lovat. :)

Jag kunde inte sova, men Tobbe har somnat nu så jag smet upp. Medans jag försökte sova kom jag att tänka på en grej som jag knappt kunde släppa, utan fortsatte bara utveckla i mitt huvud, så jag tänkte försöka få stopp på det genom att skriva ner det här, så kanske jag somnar lättare sen.


Jag bor i en lägenhet vars hyra ligger på 3471:-/månad. Det är en helt okej hyra med tanke på att den ligger mitt i stan. Nackdelarna med den är att den saknar hall och riktigt kök. Den har ingen dörr till sovrummet vilket gör den till en "1 och en halva" istället för en 2:a. Det är en källarlägenhet så fönstrena är väldigt små, speciellt i sovrummet. Och det finns en hel del som skulle kunna rustas upp.

Dock vet jag, precis som alla andra (förmodar jag..) att just nackdelarna med min lägenhet drar ner priset. Skulle jag ha hafft hall och kök. Skulle fönstrena vara större och en halvmeter högre ovanför marken, skulle jag ha en egen tvättstuga, högre standard, mindre lyhört osv. skulle lägenheten vara betydligt dyrare.

Och självklart skulle jag vilja ha allt dedär. Och självklart vet jag att en sån lägenhet är värd mer pengar.


Men! ... Jag bor inte bara i min lägenhet. Jag bor också i mitt land. Sverige. Och Sverige i dagsläget kanske inte är värt en speciellt hög skatt.. nej.. Det är ju moderaterna som styr för tillfället. Just nu är Sverige nog värt ungefär vad vi betalar i skatt.

Dock vet jag, precis som alla andra (iaf. alla andra borde veta..) att just nackdelarna med mitt land Sverige drar ner skatten. Skulle Sverige ha tillräckligt med sjuksköterskor för att erbjuda en perfekt sjukvård, tillräckligt med lärare för att erbjuda en perfekt utbildning, tillräckligt med poliser för att erbjuda en högre säkerhet. Tillräckligt med goda människor för att erbjuda en respektabel A-kassa, sjukförsäkring, sociala bidrag, pension, AND SO ON, då skule skatten också vara betydligt högre.

Och självklart skulle jag villja ha allt detdär. Och självklart vet jag att ett sånt land är värt att betala mer för.


Skillnaden är nu bara att jag har inte råd för tillfället att bo i en dyrare (och bättre) lägenhet. Men vi Svenskar! Vi har råd att bo i ett dyrare (och bättre) land.

En annan rolig eller kanske snarare underlig sak är också att visst är det flott att ha en dyr villa i skärgården? Visst är det lyxigt att skryta med sin dyra sommarstuga här och sin dyra båt där?

Varför kan det inte vara lika flott att bo i ett "dyrt" (kanske iaf. enligt en moderat, väldigt prisvärt om man frågar mig) land? Varför kan inte det också vara något att skryta med inför grannarna? Vilket dyrt och värdefullt land man bor i?

NU gör jag försök nummer två till att sova. Men visst är det tänkvärt?




Kommentarer
Postat av: britten

Roligt att läsa din blogg och härligt att höra dina politiska åsikter. Du är klok för att vara så ung ;-)

Lycka till i valet och jag hjälper till ...

från

britten i Örebro (65)

2010-08-25 @ 08:51:03

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0