Val!

Blir så jäkla irriterad över moderaternas jävla politik, som att vi ungdomar under 25 eller vad det är måste vänta 3 månader innan vi kan ta en praktikplats. Även om vi själva ordnar praktikplatsen så kan vi tvingas tacka nej för så säger moderaternas politik. Trots att en praktik kan leda till arbete, eller i alla fall bli en merit som sen leder till ett arbete. Irriterande.

Men iofs. har vi ungdomar lite oss själva att skylla,
hur kommer det sig att så många ungdomar är så oengagerade i politiken och i valet? Många jag känner vet inte ens vilka, eller ens OM dom ska rösta i år. Inte konstigt att politikerna skiter i ungdomarna när vi inte utger en stor valgrupp.

Kolla bara på moderaterna nu hur dom plötsligt börjar bry sig om pensionärerna.
Varför? För att det finns väldigt många pensionärer i år och de kommande 4 åren såklart. Alla partier vill åt deras röster och då fjäskar man. Helt plötsligt ska moderaterna bli gröna och bry sig om klimatet och Reinfelt klär på sig en grön tröja för att visa vilken fin miljövän han är. Varför? För att miljövänner är en stor målgrupp.

Om vi ungdomar engagerar oss mer i valet och ser till att rösta så kommer politikerna inse att det är viktigt att se till att locka oss också.


Viktigt viktigt mina vänner :) Dessutom, hur kan man tro att man har rätt att gå runt och klaga på samhället samtidigt som man inte ens försöker göra något åt det genom att rösta. Det minsta man kan göra är att rösta blankt!

Meen, lite tycker jag det är skolans fel också.
Om man ska dra rösträttens gräns vid 18 års ålder, trots att man inte vet någonting knappt om det riktiga livet, om att arbeta och skatta pengar, ha barn osv. så kan man väl iaf. undervisa mer om politiken i skolan. Jag är inte säker, men tror att jag hade typ 3 lektioner i politik och ett prov. Kan inte påstå att jag lärde mig speciellt mycket som jag inte redan visste. Politik är viktigare än 3 lektioner. Säg att man är sjuk eller skolkar 1, då har man två kvar. Vad är det?

Sen ska man rösta på det, för hela Sveriges framtid de kommande 4 åren.

Nej, det borde bli ett helt ämne i skolan. En 50 poängskurs.
Varför inte? Det är väl minst lika viktigt som Historia t.ex.?  Om inte mer undervisning i skolan ges tycker jag, och det tycker jag nästan är ännu bättre, att gränsen för att få rösta borde höjas till minst 20 år. Då har man förhoppningsvis fått lite kött på benen. Förhoppningsvis fått prova på att arbeta, vara hos arbetsförmedlingen, söka socialbidrag eller liknande. Då kanske man kan rösta av egen erfarenhet och inte bara efter vad mamma och pappa röstar.

Och då kanske man inser hur viktigt det är att rösta och inte bara skiter i det!

Och då kanske politikerna fattar att man minsann kan fjäska lite för oss också!

Och då kanske vi slipper idiotiska regler som att vi måste tacka nej till praktikplatser som gör oss arbetslösa under ännu längre perioder än nödvändigt.


Det var allt från Evelina på jobbet. Nu ska jag spela lite Treasure Madness på Facebook innan jag börjar jobba igen. Puss!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0