And You know it! ;)

ååh Julia! :) Tack för din kommentar! Äntligen får jag en kommentar, jag som har bloggat så mkt det senaste! :(

Måste bara få svara;

Jag tycker inte att alla yrken skall belönas lika, men det jag säger är att det är en orimlig klyfta! Självklart skall den som pluggat, tagit lån, lagt ner tid och arbete på att få det yrket man önskar sig få betalt för mödan, lånen skall betalas tillbaka, och året i plugget skall vara värt det. Men! När lönen är 40 gånger högre än en vanlig arbetarlön då har det gått för långt för läääänge sen!

Dessutom har inte alla samma förutsättningar till att ta sig till toppen, och alla pluggar och sliter sig inte dit heller. Sen vet jag att livet inte är rättvist, men så gott man kan påverka rättvisan så gott vill jag göra det!

Sen finns det andra jobb som också kräver 4-5 år i plugg och tusentals kronor i lån, hårt arbete och mycket slit, kanske mer, som inte belönas i närheten av vad dessa överbetalda VD:ar gör. Ta sjuksköterskan som exempel, Reinfelts eget favvo exempel närmare bestämt såfort han ska prata "mer i plånboken". Tror inte den som tog dessa år av utbilning, tusenlappar av lån tänkte att "detta gör jag för att jag själv väljer att slita på golvet" Utan snarare "detta gör jag för att jag vill göra något viktigt i mitt yrke, som jag kan känna mig stolt över" Men belönas man för det? Icke! 

Tror(läs: är säker på) också att bakgrund, familj, efternamn osv. mer roll än vad man kan tro i på de fina stolarna som Sveriges största VD:ar sitter på. Självklart finns det undantag, men att tro att det är lika enkelt för vem som helst kan ta sig till toppen när som helst är för mig naivt. Självklart är det inte så.


Men Julia! Skaffa en blogg, så får vi battla lite ;) haha! :) Fika snart?

Kommentarer
Postat av: julle

Åh du svarade, jag som saknar att diskutera (tydligen är jag tvilling i min accident eller hur det stavas, så det kanske förklarar saken) men efter som att jag inte är en riktig moderat så tycker jag givetvis att arbetare ska tjäna mer. jag kommer ju i grund och botten ifrån en svältande arbetarsläkt bokstavligt talat. men däremot har du fel i att efternamn avgör vilka som hamnar på toppen. I vissa fall, läs wallenberg kanske men det är mer undantag än regel. Däremot kommer du ifrån en familj med fina jobb får du mycket mer press på dig hemifrån och det påverkar. Precis som det påverkar att om dina föräldrar lyckats är det enklare att själv se möjligheter istället för hinder.

Så länge vi har gratis utbildning kommer det vara varje individs egna val vad man vill göra med sitt liv.

Kort sagt klyftan är orimlig men vem som helst kan ta sig till toppen, skillnaden mellan dom som faktiskt tar sig dit och dom som inte gör det stavas i n s t ä l l n i n g och väldigt hårt arbete. Vill man så kan man, iaf i ett land som Sverige. dom som inte tror det kommer aldrig att ta sig till nån topp. och de vet du med:)



och nej ingen blogg, men jag kan roa mig med at komentera här, vi måste fika efter nyår.:)

2011-12-22 @ 00:26:57

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0