Almedalen 2012

Almedalsveckan är slut, för ett tag sedan. Jag hängde knappt med tyvärr. Men vad jag vet var de varken några pengar som brann upp eller ministrar som köpte kvinnor detta år?

Jag brukar vilja följa med i denna veckan så gott jag kan, men i ärlighetens namn är jag nog för lat, för den stora anledningen till att jag inte hängt med i år är för att Aftonbladet TV inte funkar hos mig! Detta är mycket störande och jag har gjort allt för att få det att funka men det vill sig inte. Så jag har missat de mest intressanta, sedan går ju givetvis allt att läsa sig till också, men jag föredrar att kolla på t.ex. ett tal själv, än att läsa om det i efterhand från någon som ändå kommer vinkla det hela om inte med flit så ändå litegrann.
 
Jag vill ha mina egna åsikter. Först och främst, sedan läser jag gärna andras också. Men jag gick in på Youtube och kollade Reinfeldt och Löfvens tal i alla fall.
 
Reinfeltd.. Såklart har han dansande ungdomar med t-shirtar som tillsammans bilder typ "De moderna arbetarpartiet" eller något sånt. Skuttande och glada till tonerna av Gyllenetider.. Sedan skämtar han som vanligt, kanske lite mindre men ändå då och då genom hela sitt tal. Förmedlar till mig hur han egentligen inte tar något på allvar men sålänge han kan slösa värdefull tid på skämt så glömmer folk att det han säger är total smörja. Förövrigt verkade de inte bara vara jag som tyckte skämten sög, även publiken dröjde lite på skratten som skapade några sekunders tystnad då och då genom talet. Betyg? 1,5/5
 
 
Stefan då, inleder sitt tal med att hälsa på några Sossar och sedan drar även han ett skämt, men på ett fint och ödmjukt men ändå väldigt roligt sätt. Som näst sista talare i veckan säger han att "han skulle Kunna tacka sina "förband" som talat tidigare, men det ska han inte göra" ;) Jag fnissade för mig själv i soffan!

Sedan går han igenom politiken, nämner vad som för honom är viktigt. Situationen i Libyen. Han myntade även begreppet "Hållbar Frihet!"och kör nästan en "Nya Moderaterna" dvs. snor något som tidigare tillhörde dem, ordet Frihet. Med hållbar frihet tror jag han menar dels miljötänkande frihet, men framförallt frihet för Alla! "Solidaritet är lika ekonomiskt lönsamt som det är moraliskt rätt" var också något han sa. Miljön har för övrigt blivit en stor fråga för Socialdemokraterna, som vill göra två problem till en möjlighet. Problemet miljön, tillsammans med problemet arbetslöshet skall lösas genom Gröna jobb. Betyg? 3,5/5
 
 
Jag har sagt det förr, jag kallar inte mig själv för Sosse längre, men jag tycker att Stefan sköter sig bra, och tills ett bättre alternativ dyker upp kan det nog vara han som sköter sin roll bäst. En sak sa han t.ex. inte under sitt tal men i någon intervju, att politik handlar om att prioritera, vilket är så sant. Han sa då att sänkningen av momsen på krogen har kostat lika mycket som 20.000 jobb inom välfärden eller två tekniska högskolor varje år!
 


2014 är ett mycket viktigt val, och de året hoppas jag också att jag kan få befinna mig på Gotland denna härliga vecka! :)
 
 

Kommentarer
Postat av: Asta

Men om vi skulle göra det tillsammans? Hela familjen? Jag vill ju dit då, dina syskon med. Nästan snart dax att boka! Kram

2012-07-10 @ 20:51:31
URL: http://pastasson.blogspot.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0