Konsumera mera!

Varför är det viktigt att ett företag går med vinst? När ett företag ett år har ett visst antal anställda, har en viss produktion, där VD:n kan ta ut en viss lön, varför är det då viktigt att öka denna vinst till nästa år?

Världen är så besatt av konsumtion att de lett till vad som förmodligen en dag kommer att ta kol på oss. Vi skall alltid konsumera mer och mer, äga fler väskor, fler skor, fler tekniska prylar. De nyaste tekniska prylarna, den senaste modellen av de häftigaste märket. Men till vilken nytta? För att nästa år ha tröttnat och behöva köpa en ny?

Apple är ett bra exempel på detta. Det är inte allt för få människor som köpte sig en iPhone, för att bara några få månader senare köpa en ny, för - Nu finns den i vitt!!!!!!!! ...för att ytterligare en tid senare köpa en ny för nu är den några gram lättare och snäppet vassare kamera!
 
Det är en sjukligt konsumerande värld vi lever i och jag är själv en del av den. Ofta tänker jag på det, helt ärligt varje dag, men ändå är det så djupt rotat i oss människor att även jag mår lite bättre så fort jag köpt mig en ny klänning, eller hellre lägger 500 spänn extra för att få en liten logga i form av en stjärna på ett par precis lika dåliga tygskor som de för nån hundring eller två.
 
Sen dyker denna tröja upp i en affär
 
...och det är plötsligt inte så svårt att förstå varför världen ser ut som den gör. Såklart att om man sätter en tröja på sin lilla dotter där Mimmi håller upp en skylt där det står att hon älskar att shoppa, så kommer denna lilla tjejen som bär tröjan också bli en av alla myror i stacken som finner "lycka" i en nyinköpt klänning en vacker dag.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0