Lär känna svenska regeringen!

2006 tog Moderaterna makten över Sverige. Sedan dess har de

• Avskaffat monopolet av Apoteket och nu mer när jag går till apoteket och ber någon av personalen om hjälp inte bara rusar det mot sminkavdelningen, - trots att jag pekat på problem med hyn och förväntar mig annat än vad jag lika gärna kan hitta på kicks, de slänger på mig flaskor med krämer, vatten, puder, sprayer och annat som "Är ett måste för fin hy". Jag vet inte längre vad de har för syfte. Att sälja, eller att hjälpa mig med mina problem?

• Infört FRA samt IPRED lagen och begränsat den frihet vi har på Internet. Intressant gjort av ett parti som påstår sig ha "Frihet" som största mål.
 
• Infört ROT- och RUTavdrag vilket tillåter de rikaste i landet att med hjälp av skattepengar få det bland annat städat hemma och passat sina barn, vilket visserligen lett till jobb, men lågavlönade sådana av lägsta status.  Det gick även fint för den absoluta eliten att t.ex. bygga sig en pool nere i Franska riviäran med hjälp av utländsk arbetskraft. Detta skapar inte ett enda jobb i Sverige.
 
• Sänkt restaurangmomsen med hälften vilket jag inte vet om det skapat några ytterligare jobb, men har de gjort det så är det återigen tydligt att det är lågavlönade jobb av lägre status som det satsas på, där arbetsuppgifterna går ut på att serva de som faktiskt har råd, och de är för de som har råd som priserna på maten märks mest. Vi andra fick iofs. nån femma billigare snabb mat och vi är ett steg närmare USA.
 
Jobbskatteavdrag, på jobbskatteavdrag trots att välfärden skriker efter pengar. Man kan ju fråga sjuksköterskorna vad de föredrar, en tusenlapp extra i månaden, men så mycket jobb att de blir utbrända och kanske till och med måste gå ner i arbetstid, eller ett jobb där de trivs och mår bra, men med en tusenlapp mindre.
 
• Statlig förhandsprövning av public service, med vilken svt-play t.ex. förmodligen (antagligen) inte hade funnits idag, om inte det kom innan detta!
 
• Ökat avgift för A-kassa och "Tjäna minst - betala mest" verkade vara tumregeln. En halv miljon människor lämnade A-kassan inom loppet av 2 år. Reinfeldth kläcker i detta sammanhang ur sig något i stil med att "andra människor, familj, vänner, grannar eller andra hjälporganisationer kommer fånga upp dessa människor istället"
 
• Samkönade äktenskap - Grattis! Någonting att skryta med.
 
Detta är bara ett askplock av de åtgärder, reformer och beslut som vår regering genomfört. Att lista allt är ju såklart inte möjligt. Men nu när vi kikat på vad våra Nya Moderater haft för sig tänkte jag också bara snabbt påminna om vad de Gamla Moderaterna hade för sig:

• Nej till fri sjukvård. • Nej till allmänna barnbidrag. • Nej till 8 timmars arbetsdag. • Motarbetade kvinnlig rösträtt. • Motarbetade fackföreningarna. • Nej till fri sjukvård. • Nej till allmän sjukvårdsförsäkring. • Nej till A-kassa. • Nej till fri abort.

Åter igen ett askplock.
 
 

Kommentarer
Postat av: mamma

Du är för söt! Törs jag anta att Nya Moderaterna inte får din röst? Läste du mitt inlägg om Sd då?
Är inte det helt galet att människor som Kent Ekroth sitter där och BESTÄMMER över mej?!
Bläääk. Han får Freddan att framstå som världens mest sympatiska man.
Rösta rött gumman! Tyvärr är en röst på Fi eller Piratpartiet en förlorad röst för S och V och en vunnen röst för Alliansen eftersom den drunknar.
Nästa val är viktigt som helvete.
Kram o puss.
Stolt över dej.

2012-09-17 @ 23:29:31
URL: http://pastasson.blogspot.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0