God Jul

Nu är det mindre än en vecka kvar till Julafton. Julafton... en av de värsta dagarna på året om du frågar mig och julen är den värsta tiden. Låter det tragiskt? Inte speciellt egentligen..

Jul är en kristen tid och jag är inte kristen för en sekund. Julen firar vi för att fira Jesus födelse och en massa annat som för mig är ingenting annat än skitsnack. Det är alltså inte mer tragiskt att jag skiter i julen än att jag skiter i Ramadan.

Varför är då julen en av de värsta dagarna på året enligt mig? Ja för att den är som ett fett j*vla kvitto på vilket hjärntvättat folk vi är, även vi svenskar. Vi som lever i ett demokratiskt land med allt från religionsfrihet, till yttrandefrihet. Men även vi (kanske framförallt vi som inte tror på gud..) blir som konsumtionsgalna robotar flera månader innan jul. Julklappar skall handlas, julpynt skall handlas, mat, godis, mera julklappar, skall handlas. Köphetsen är enorm. Människor har ångest för att man inte köpt tillräckligt med slit och slängprodukter och samtidigt har andra föräldrar inte råd att köpa vinterjackor till sina barn, julklappar är inte att tänka på.

Och nu önskar jag nästan att Jesus fanns för att påminna oss om vad julen handlar om.

Men jag önskar inte att Jesus fanns, jag behöver inget mirakel för att tänka logiskt. Det är inte logiskt att konsumera på dethär viset. Att en månad om året lägga alla pengar vi har på skräp, för att månaden där på ta mer av våra pengar (som vi också fått i julklapp...??)  och lägga på skräpet som blev över och reas ut för två tredjedelar av priset. Mer skräp att släpa hem. Samtidigt som andra föräldrar inte har råd att köpa glasögon till sina barn.
 

Men är inte det tragiska här att vi svenskar, som ändå lever i ett så fritt land inte tänker fritt? För det känns snarare som att tanken kring de pengar vi slösar kring jul (för att slippa ångest) kommer från de företagen som hovar in cashen, än att de skulle komma från dig och mig?  
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0