Om..

Om jag var partiledare och gick till val så skulle jag göra det på följande:

• Höjda skatter för alla! Efter sänkt skatt på sänkt skatt på sänkt skatt är det inga problem att ändra trenden och höja den. Såå mycket mer i plånboken blev det inte för normalinkomsttagarna och jag lovar att jag skulle kompensera det med ett bättre land att leva i.

• Ännu mer höjd skatt på höginkomsttagare! Förmögenhetsskatt skulle även återinföraras. Varför? För att ingen behöver 50.000 kronor plus i månaden, och de som på något vänster skaffar sig de ändå klarar sig fint trots svin höga (japp för de skulle de anses vara..) skatter. Arvs- och fastighetsskatt - Ja tack! Det blir helt enkelt mer skatt på en massa ställen!



• Slopa RUT. (Riktigt Uselt Trams) inte en jävel ska få skattepengar för att ha en egen bartender, rasta hunden eller städa hemmet när människor i Sverige bor på gatan, vården går åt helvete och barn är fattiga.

• Behålla ROT. Jo men jag tycker nog att ROT är helt okej ändå. det är ett bidrag som kan nyttjas av många i meddelklassen samtidigt som man med detta faktiskt rustar upp många hem även för kommande generationer. Och så gör de en hel del svarta jobb vita. Det funkar..

• Höja restaurang momsen. De kan använda sina höjda priser till mer personal istället! För priserna har ju gått just åt de hållet, upp! Svenskar lagar allt mindre mat och köper allt mer färdigt, och då på restaurang, inte frysmat på ICA. Branschen går bra trots höjda priser och då kan de allt betala sin moms.



• Använda höjda skatter, RUT-pengar och restaurang moms till välfärden! Skola, vård och omsorg skall ha meer!

• Plocka bort betygen från de stackars barnen i 6:an och 7:an, det är orimligt att tro att man gör skoltrötta ungar en tjänst genom att lägga mer press på dem när de ändå inte har någon större betydelse. Lärarna har heller knappt hunnit lära känna sina elever på ett ynka år.

• Jobba aktivt för att öka lärarnas status, skjuta till med mer pengar till skolan. (Lärare idag är den grupp som känner mest stress på jobbet, följt av vårdpersonal, så givetvis också behöver högre status och lön!)

• Låta tandvård ingå i välfärden. En fullt frisk människa med sjuka tänder är inte fullt frisk. Dålig munhygien leder till dålig hälsa, och hur mycket pengar du tjänar på grund av vilken karriär du valt skall inte vara avgörande för om du har fullt antal tänder i munnen eller inte.

• Lagstifta om lika delad föräldraledighet! Kvinnor skall inte diskrimineras på arbetsmarknaden på grund av att de antas bli föräldralediga längre än män. (Man räknar med att det kommer ta 100 år innan män och kvinnor tjänar likar mycket i lön om det fortsätter i denna takten det gör idag, inte med mig som stadsminister ;))

• Jag skulle jobba aktivt för feminism! På alla områden där ojämlikhet mellan könen råder skulle jag se till att åtgärder togs. För män och kvinnor. Högre lön till kvinnor, bättre betyg till pojkar, och så vidare.



• Jag skulle legalisera fildelning! Precis som bibliotek är en självklarhet skall även fildelning vara så!

• Skulle ta bort alla bokstavslagar gällande övervakning (som FRA med flera) och jobba aktivt för allas rätt till integritet. Istället skulle riksdagen bli mer transparent!



• Jag skulle låta göra kvinnojourer till ett riktigt jobb med lön, något som skall finnas över hela Sverige efter behov.
 
• Ta tillbaka monopolet på apoteket. Medicin skall inte handla om pengar. Apotek skall finnas efter behov och inte efter plånbok. Gamla människor ska kunna få sin medicin på närmsta apotek och delbetalning skall alltid finnas som en tjänst.

• Sa jag att jag skulle höja skatterna? Så jag kan satsa på välfärden? Om välfärden inte funkar så tänker jag tömma de rikas plånböcker tills den gör det! Om man inte gillar det kan man faktiskt flytta. Med mig som stadsminister hade det vart viktigare att alla har det bra, än att vissa hade de otroligt bra på andras bekostnad.

• Sist men inte minst skulle det bli lagligt att röka heroin..
Haha,  nej där drog jag ett skämt! :)


Massa mer jag skulle vilja bestämma över om jag fick chansen nu men orkar jag inte mer för just nu ;)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0