Varför?

Av någon anledning så har vi fått en massa nya "C more" kanaler. C-sport, C-kids, C-hits, osv. osv. som visar diverse filmer, serier och program. Antar att det är någon kampanj de kör och att man  snart kommer behöva betala för dem.. Vilket inte kommer  hända, Ni vet säkertatt jag inte gärna tar på mig utgifter som är "fasta". Jag har det jag måste, hyra, el, internet, osv. men har fortf. kontantkort på telefonen osv..

Hur som, igår visades en film som hette "In Time" med bland annat Justin Timberlake i huvudroll. Rätt bra film faktiskt, missade första 10 minutrarna men tror den utspelade sig i framtiden. Pengar fanns inte längre utan valutan var tid och den tid man hade var den tid man hade att leva.

Alla människor hade tiden synlig på armen, och sedan höll man sin arm över någon grej för att betala. En bussresa kunde t.ex. kosta 2 timmar osv.

Världen var uppdelad i tids-zooner som var från ghetto till överklass typ. I ghettot hade man bara några timmar på sin arm och arbetade varje dag för sitt liv, medan i överklassen hade man hundratals år på sina armar och även sparat på sånahär grejer som man också kunde betala i.. (ja alltså svårt att förklara.. men man kunde spara sin tid i kassaskåpet precis som pengar..)


Filmen behandlade ämnet klasskillnad och de gick ut på att för att några få människor ska vara odödliga så måste fler människor dö. Ett konkret exempel på hur det faktiskt ser ut idag, fast med pengar. För att några få ska vara rika måste många fler vara fattiga.

I själva verket så fanns det tid så att alla skulle kunna leva en normal livslängd men då några ville vara odödliga så tvingades andra att dö, osv. Jag ska inte berätta mer om filmen för den var helt klart se värd, så hoppas Ni vill se den!

Men som sagt, bara för att detta handlade om tid och inte pengar betyder det inte att den är helt olik från den värld vi lever i idag, där en del människor är snuskigt rika medan andra människor svälter.

Jag tänker på detta dagligen och jag kan inte förstå, varför accepterar vi detta?



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0