Supervalåret

För fyra år sen kände jag mig säker på att S skulle vinna valet. Tänkte att de 4 åren vi hade haft med nuvarande regering var tillräckligt för att öppna ögonen på svenska folket. Tyvärr tror jag att den ekonomiska krisen hjälpte M att ursäkta ett land som faktiskt gick jävligt dåligt. Visst har Sverige klarat sig bra i förhållande till många andra länder i Europa, men Sverige var redan från början ett av Europas *bästa* och mest stabila länder, att Sverige skulle klara sig annat än bra vore mer konstigt. Men tyvärr så gick det ju som det gick, och M har under ytterligare en mandatperiod säkert och väl styckat ner svensk välfärd bit för bit. I år känner jag mig säker på att S kommer vinna valet.

Men redan för 4 år sedan kände jag att S inte riktigt är partiet för mig ändå. De är allt för mycket höger för mina åsikter och jag sneglar istället åt V. I år är Fi! med i leken på ett helt annat sätt än för 4 år sedan och dom driver ju faktiskt en fråga som jag måste stå upp för, jämlikheten. Även om jag inte på något vis tycker att jämlikhet ensamt är den viktigaste frågan, därför passar V mig egentligen bättre som förutom jämlikhet även driver bl.a. miljöfrågan väldigt hårt, rättvisefrågor, V är det partiet som ligger runt eller över 4% spärren som jag tycker står bäst upp för de mänskliga rättigheterna och det är nog de som är det viktigste för mig. För mig är V det enda partiet som känns trovärdiga när de pratar om att skapa fred i världen, de enda som vill driva en aktiv politik för det. Dom är ensamma om att vilja ta bort vinster i välfärden (trots att majoriteten av svenska folket också vill det!) Ja jag tycker helt enkelt att V bäst reflekterar mina åsikter samt har en vad jag anser vara hållbar politik samt för mig naturlig ideologi. 
 
Men samtidigt vore det bra för Sverige som fortfarande inte ens haft en kvinnlig stadsminister att få in ett parti som Fi! i riksdagen. Inte minst eftersom vi under 8 år med M ökat klyftorna och ojämlikheten mellan män och kvinnor. Vilket är ett bevis på att det krävs politik för ett jämlikt Sverige, det går inte att vänta in det för då b a c k a r vi. Och även om vi inte hade backat så vill jag inte vänta sådär 150 år på lika lön eller vad det må vara. Jag kräver jämlikhet nu.
 
 
 
...ah detta inlägget blev ju hur långt som helst, men min poäng var att *hmm rösta på Fi! asså? Men tänk om Fi! får 3,9% av rösterna och där med inte räknas, och så råkar alliansen vinna med 2% av rösterna.. Då kanske man bara skulle röstat på V? som ju faktiskt tar frågan om Jämlikhet på allvar. För hur säker är man på att S vinner valet egentligen?
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0