Jag vill gå framåt!

Har precis spenderat en ytterst trevlig dag med min älsklings Johanna hemma hos henne. Vi har som alltid ätit god mat och druckit litervis (känns det som iaf..) med pepsi. Har väl sprungit på toa säkert 3-4 gånger under de timmarna jag var där, allt rinner rakt igenom. Men vi har haft det lika mysigt som alltid. Men från och med klockan 22 spenderade jag tiden framför hennes gigantiska, och underbara TV (underbar därför att man kan pausa och spola när man vill) för då började Debatt Valspecial som går varje torsdag på 1:an.

Detta var andra avsnittet av fyra då Debatt låter en journalist från ett annat land välja ut en svensk- politisk fråga att göra ett reportage om.
Idag var det en dansk journalist och han valde att ta upp jämnställdhetsfrågan. Han beundrade Sverige för vår jämnställdhet och menade att i Danmark är det samma sak för en man att kalla sig för feminist som att kalla sig för lesbisk. Det är helt enkelt ingenting män är i Danmark. Hela Danskens reportage var dock lite löjligt tycker jag, han verkade inte ta det hela på allvar överhuvudtaget, så om han faktiskt menade vad han sa vet jag inte..

Men debatten efter danskens reportage var ganska intressant.
Dock handlade 90% av disskutionen om hurvida pappor är- eller ska vara hemma med sina barn. Lite konstigt att det tog upp så pass stor del tycker jag, jämnställdhet är så mycket mer än bara det tycker jag, men det var intressant ändå.

Finns att titta på på svt.se/play för er som är intresserade.

Men det viktigaste som man fick reda på under programmet tycker jag trots allt var att under de fyra senaste åren med Reinfelt som stadsminister så har klyftorna mellan manliga och kvinnliga löner ökat.


Och då är det ju bara att ställa sig frågan, vill vi gå fram- eller bak i tiden?



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0