Världens modernaste land

Igår var jag på Fami, idag skulle jag gått dit igen, men det kan jag inte för jag hade ett möte med soss klockan 10:15, men det var okej sa dom. Fami var helt okej, ungefär smo jag hade förväntat mig, vi var några ungdomar mellan 20-24 typ som kändes som en liten skolklass. När jag först kom var det bara en annan tjej som hade kommit. Hon satt och pratade med någon annan som hon redan kände där, så jag frågade om jag hade kommit rätt, och de hade jag. Sen sa vi inget mer till varandra. Inte ens när tjejens kompis gick sa vi ett ljud. Det droppade in fler och fler människor, och trots att vi är i samma ålder och det var uppenbart att vi alla var i samma situation, med samma "ärende" där så var det ingen som sa nått. Inte ens hej. Ja, inte jag heller då.. men det var så svårt. Alla valde en plats i rummet, en bild, tavla, klocka, mobil, vad som helst att stirra på för att slippa få ögonkontakt. I en kvart satt vi utspridda i rummet. Så få personer vid varje bord som möjligt. Vissa stod hellre än att slå sig ner vid samma bord som någon annan.


Mina tankar fördes på en gång till "Världens modernaste land" som går på SVT på söndagar.
Precis just detta beteendet hade dom tagit upp förra söndagen i programmet. Hur skygga vi svenskar är. Näst in till okontaktbara la jag till i mitt eget huvud. Sen kom jag på att jag hade missat gårdagens program. Ja alltså går- gårdagens blir det ju idag då..


Det ändrade jag dock på igår innan jag la mig.
TACK GUD eller vem det nu må vara som uppfann playkanalerna!
(Det kan väl inte vara någon annan än Gud?) Har haft så mycket nytta av alla kanalers playsidor nästan, men framförallt SVT's!


Så, i veckans program var ämnet mest hur vi svenskar är kring mat.
Hur vi nästan skäms över vår egna matkultur,
men är väldigt snabba med att haka på andra, mer exotiska länders recept och varor. Hur Pizza t.ex. har blivit nästan
"det gamla vanliga," hur vi är heelt säkra på hur man ska blanda wasabin med sojan innan man doppar sushin och äter den. Hur man absolut inte kan dricka chaite på morgonen och latte på kvällen.. osv..


Väldigt intressant program är det verkligen,
och det är kul för mycket har man tänkt på själv tidigare, och mycket ger
inspiration till nya tankar. Dom pratade t.ex. om hur vi har väldigt få "typiskt svenska" matställen här. Hur alla öl caféer
från förr är stängda och glömda, och när jag och Tobbe sen pratade vidare om saken så tänkte vi på en sak, som vi tycker låter rätt så logisk, men som inte nämdes i programmet. (eller så gjorde det de, men vi missade de totalt.) Och det är att vi i Sverige inte lever på vår turism så som många andra länder med starkare matkultur gör. Så mycket turister som t.ex. Grekland och Italien har, det är klart att dom kan leva bättre på sin matkultur när det är vad turisterna vill ha.


Men vi i Sverige har inte samma turism,
samtidigt som vi ändå är nyfikna och öppna för att prova nya saker. När vi går ut och äter och betalar mycket pengar vill ju inte vi ha någonting som vi lika gärna kan laga hemma. Dessutom så har ju vi ungdomar blivit serverade svensk mat (bland annat iaf.) helt gratis varje dag i skolan från 0-9 + 1-3. Det är 13 år. Vi är helt enkelt trötta på det och vill ha någonting nytt.


Jaja... intressant är det iaf. att tänka på.
Tyckte det var lite kul också som dom nämnde i programmet att ruccolasalladen inte blev populär här i Sverige förrens vi bytte namnet till just ruccola istället för det tråkiga svenska namnet den hade tidigare: senapskål. haha! visste jag inte..


Nu ska jag göra lite viktiga ärenden.


Peace! <3

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0