God Morgon Lördag!

Härligt väder ute idag! Lite grått och lite mulet, men på något vis så känns det ändå ovanligt ljust, för att vara så mulet liksom? Och ovanligt varmt framförallt, efter de senaste dagarnas iskalla minusgrader!

Jag trodde verkligen vi skulle klara oss utan dessa svinkalla dagar denna vinter. Vilket jag nu i efterhand inser var totalt naivt, varför skulle naturen få för sig att skippa vintern liksom? Nää, det var nog mer av en drömbubbla jag hamnade i där, snarare än verklig tro...

Och på tal om tro! Ni har väl hört talas om Sveriges nyaste religion: Kopimismen!



Grundare av The pirate Bay har startat en ny religion vars heliga akt går ut på att kopiera, och sprida! Härligt tycker jag. Jag har alltid tyckt att religion är skit, samtidigt som jag inser att troende ändå får ut något av det. Vet inte om ni minns (jag tror jag skrivit om det..) men ett tag var jag ju väldigt frälst utav den så kallade "Hemligheten" eller "The Secret" på engelska.. En hemlighet som går ut på att man ska utnyttja tankens kraft och fokusera på att tro, känna, och leva som om ens drömmar kommer, eller nästan redan har slagit in.

Detta tror jag fortfarande på, och för er som tycker att detta låter som hokus pokus så säg det till vilken elit idrottare som helst så ska du få höra att det är det icke! Givetvis påverkas du av tankens kraft. Mer eller mindre, oavsett om ditt mål är att prestera bra i en tävling, öka dina resultat på jobbet eller gå ner i vikt.

Tänker du att "Jag misslyckas jämt med vad jag tar mig an" så lär du misslyckas nästa gång du tar dig an något också. Tänker du istället att "Äntligen har jag bestämt mig, det ska bli så jävla gött att genomföra detta!" och riktigt andas seger in i lungorna när du tänker så, då kommer chansen att du klarar dig igenom vad du än tagit dig an att öka betydligt! Det handlar om att så sina frön, och samtidigt föreställa sig skörden tills den kommer!

Detta kopplar jag lite lätt samman med religion. Fast Hemligheten går snarare ut på att förlita sig på sig själv, än på någon annan, en Gud. Men i slutändan är tankesättet det samma: Man tror på att det kommer att gå bra!

Därför känner jag att det är befriande med en religion som faktsikt inte sätter en Gud i centrum, utan något man själv brinner för. Om det man brinner för är en Hemlighet, eller om det är rätten att kopiera och sprida kultur, visdom, kunskap, fakta etc. Då ska väl detta absolut kunna ses som en religion? För mig är religion en livsstil och behöver inte förknippas med övernaturliga saker.

Jag tror också att när man inte har en Gud att tacka (och skylla ifrån sig på!) så blir det en fredligare religion och en religion som är lättare att anpassa och låta utvecklas med samhället.

Framförallt så hoppas jag att Sveriges nya religion fortsätter att spridas över hela världen för att öppna upp ögonen för att det fria internetet som vi känner det idag faktsikt är hotat, och att om vi inte gör något för att rädda det nu, så kan det vara för sent!


Oj.. detta inlägget skulle handla om min lördag morgon i allmänhet, men gled in på både hemligheter och religioner.. där ser man! Hade ändå tänkt göra ett inlägg om detta, så det kan väl hända att det kommer fler inlägg med mer tankar kring detta..

Hoppas er helg börjat bra och att den fortsätter så!

PUSS OCH KRAM!


Kommentarer
Postat av: Malin

Hejsan!



jag läste precis kommentaren du lämnat på min blogg, va roligt att du gillade det du läste! :)



Det här var ett intressant inlägg, jag uppskattar verkligen bloggar där man kan hitta lite mer tankar och personliga resonemang än bara typ shopping, foto och inredningsprylar.



Jag har också hört talas om det här med att fokusera och visualisera drömmar och mål, och tankens kraft. Egentligen är det ju bara otroligt naturligt att man har lättare att klara saker som man är förberedd på och som man tror att man ska klara. Inställningen gör nästan allt tycker jag!



kram! /Malin

2012-02-19 @ 15:41:04
URL: http://malinsmonolog.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0