Lika för Alla

Jag skrev ett inlägg ang. feminist för ett tag sedan. Jag kan ju inte anklagas för att blogga allt för mycket så inlägget syns bara ett bit ner här. Jag valde en vinkel som sällan tas upp i ämnet "feminism" nämligen männens feminism.

Jag vet inte om jag skrev på ett otydligt vis, eller om folk helt enkelt inte håller med mig, att döma av kommentarer jag fått både på bloggen och utanför så håller ni i alla fall inte med mig. Det är liksom "klart ska man bry sig om killar med, men vi måste prioritera kvinnorna, det är dem som lidit, och lider mest"

Min poäng var ju just den, att det inte måste handla om "män och kvinnor" utan att det i alla frågor ska  handla om att prioritera, och då inte prioritera mellan män och kvinnor, utan mellan frågor där ojämlikhet mellan kön råder. Oavsätt vem som är drabbad. Vi ska alltså ställa frågorna i sig mot varandra, och inte könen. Vart skall resurserna läggas, är det på lika lön, eller lika betyg? Förstår ni hur jag menar?

Visste ni en sak? I Hollywood tjänar kvinnor under 30 betydligt mer än män under 30. Måste erkänna att även jag tycker det känns lite roligt. Vi ser samma sak här i Sverige. Unga tjejer som gör karriärer syns på hela bloggtoppen. Vi i Sverige är flitiga bloggare och bloggläsare, som jag pratat om i andra sammanhang ligger Sverige i framkant vad gäller internetanvändande, och en hel generation av unga tjejer har många riktigt bra förebilder vad gäller att vara självständig, framgångsrik och egoistisk. Men alla unga killar. Vart skall de vända sig för denna boost?

Att män förr i tiden förtryckt kvinnor kan inte vara på våra unga killars samvete. Inte ens att det fortfarande idag finns ställen där kvinnor förtrycks av män går att skylla på våra unga killar. Jag tycker det är tråkigt att det inte finns någon som står upp för dem unga killarna. För jag tycker inte att någon gör det. Inte på samma sätt som unga tjejer och kvinnor står upp för de unga tjejerna.
 
En av mina största poänger vad gäller att prioritera jämställdhetsfrågor, istället för att prioritera män eller kvinnor, är just den också att vi blir många fler som passionerat kan kalla oss för feminister. Män och kvinnor, tjejer och killar kan alla kalla sig feminister och med detta kämpa för SIN sak och en rättvisare värld!

Vi kvinnor har kommit tillräckligt långt för att istället kunna se männen som våra sammarbetspartners istället för motstånd och konkurrenter. Tillsammans skall vi kämpa för Rättvisa.Rättvisa och feminism går ju hand i hand. Med total rättvisa hade feminism inte behövts. Jag tror att de kvinnor (och kanske även män) som vägrar låta feminism handla även om frågor som rör män i längden stjälper feminismen. För det går emot feminismens budskap tycker jag.
 
Jag säger alltså inte att vi bara ska bry oss om männen - Jag säger att det inte spelar någon roll om vi är män eller kvinnor.
 
Detta tror jag är den moderna feminismen och jag tror att det är ett steg vi måste ta för att feminismen skall bli verklighet. Det är egentligen ingen vinst för feminismen att kvinnor under 30 tjänar mer än män under 30, i Hollywood eller någon annan stans. För feminist, hur kvinnligt ordet än är, står för lika mellan könen. Inte kvinnor över män - inte män över kvinnor.
 

Håller ni inte med mig mer nu än efter mitt förra inlägg är vi helt enkelt inte på samma nivå. Då är feminist något annat för er än vad det är för mig. För jag kan inte förklara mig bättre än såhär.
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0