Lika lön för Lika arbete.

Alla som läser min blogg någorlunda regelbundet vet säkert, är frågan om jämlikhet mellan ungdomar och vuxna är en fråga som jag brinner starkt för. Det är en fråga som knappt existerar. Många tycker säkert tillomed att jag är löjlig som kallar det för "fråga". Många vill påstå att problemet inte existerar. Men om jag vore partiledare, skulle det vara för mig en hjärtefråga, precis som alla andra jämställdhetsfrågor.

Feminism. Det är ett ord som beskriver jämlikheten mellan kön. Är man feminist är man för detta. Och ingen vågar påstå att man inte är feminist. Skulle man påstå det (som t.ex. Moderaternas jämlikhetsminister gör..) så är det endast ordets stämpel man inte vill ha. Hon påstår ju fortfarande att hon vill ha jämlikhet mellan könen, (För om hon inte påstår att hon vill ha jämlikhet skulle hon aldrig sitta som minister, så viktigt är det att tycka "rätt") men vill inte erkänna ordets betydelse. Precis på samma vis som vissa inte vill erkänna betydelsen av ojämlikhet mellan vuxna och ungdomar.

Ett viktigt mål för jämlikhet mellan män och kvinnor är lönen. Män ska inte ha högre lön än kvinnor för lika arbete. Det är självklart. Inget konstigt alls. Men är det då inte lika självklart att vuxna inte skall ha högre lön än ungdomar? Ska inte ALLA ha lika lön för lika arbete?

Ett system många företag använder sig av idag är att man som anställd får en krona mer i lön per år. Varför är det så? Varför inte bara öka allas lön med en krona varje år. Standard lönen? Så att den nyanställde får samma lön som den som vart anställd i 3 år längre. Man utför ju trots allt lika arbete. Visst kanske det tar ett tag att lära sig, men så mycket sämre att man inte kan förtjäna en krona extra i timmen är man inte. Man utför fortfarande jobbet. Och det mycket bra. Och det tar ju inte flera åår att komma in i jobbet, det tar några dagar, veckor max.

Vad som händer med ett sånthär system det är att ju äldre man är, ju större chans är det att man har högre lön än andra (yngre) på arbetsplatsen. Och vad som händer då, det är att man skapar en löneklyfta mellan ungdomar och vuxna. Och sjäälvklart är fallet så. Att en löneklyfta mellan "ungdomar" och "vuxna" är precis lika dålig och fel som en löneklyfta mellan män och kvinnor. (eller?) Eller tänk om det var en löneklyfta mellan hetrosexuella och homosexuella. Hur sjukt som helst. Precis som mellan män och kvinnor, och ungdomar och vuxna..

Säkert skulle en och annan av dessa "äldre" anställda kritisera detta. Tycka att det är orättvist att någon som bara jobbat några månader, kanske ett år, har lika mycket lön som en själv som hängt med i tio år... Men allvarligt. Var är det orättvisa? Och framförallt, Vad har du att förlora på det? På vilket vis blir ditt liv sämre av att någon annans liv blir bättre?

Istället för att tävla mot varandra, försöka vara bättre än varandra på alla sätt, så borde vi hålla ihop. Kämpa tillsammans för att höja våra löner. Ungdomar och vuxna, kvinnor och män, vi ska alla slåss tillsammans för att höja vårt värde.

För idag är en man mer värd än en kvinna, en vuxen mer värd än en ungdom. I alla fall på lönespecifikationen. Och där med alltid. Varje dag.

Alla människor är olika. Alla. Kvinnor är inte olika män. Ungdomar är inte olika vuxna. Afrikaner är inte olika albaner. Alla är olika. Och det gör oss lika. Därför ska vi behandlas, belönas, bestraffas lika.


Lyssna på mig nu ;)

Kommentarer
Postat av: mamma

Kloka slutord o jag tycker inte heller det är riktigt att att ungdomar skall tjäna så lite att de inte kan ta steget fullt ut i vuxenlivet med egen bostad, lån o allt annat som hör till. Där emot måste man på nåt sätt göra ungdomar mer attraktiva för arb givaren. För även om det handlar om "samma arbete" så har den vuxne oftast mer övrig erfarenhet, så väl yrkesmässig som i övrigt, och kanske även andra kvaliteter som arbetsgivaren vill ha och när han då ska välja mellan 20 åringen o 35 åringen så blir det kanske till ungdomens naktdel.

Kram mamma

2010-11-16 @ 10:43:42
URL: http://blogg.amelia.se/pastasson
Postat av: Emelie

Om snart ett år är jag färdig ssk. Då kommer jag kanske att börja jobba på en avdelning där vissa jobbat i ett år, andra i 35 år. Varför skulle jag, som i princip inte kan någonting, gå in och få samma lön som den syrra som jobbat dag in och dag ut i 35 år. Tänk på all den erfarenhet hon har, all den kunskap, all den klokhet... som inte jag kommer i närheten av! Tänk allt hon kan som inte jag kan, tänkt hur mkt snabbare hon kan jobba än jag. Mer tids och kostnadseffektivt. Dessutom ska hon lära upp mig. För jag kommer att behöva fråga henne om en massa saker! Vi må ha samma yrkesbenämning och jobba på samma arbetsplats, men det är inte samma jobb. För varje år, för varje upplevelse blir man lite klokare och en lite bättre ssk. Man utvecklas i sin profession och för det ska man ha betalt! Du skriver om jämlikhet mellan könen. En av anledningarna till att män har mer betalt än kvinnor är att manliga yrkesgrupper har ett mer utbrett system för individualisrad lönestättning än kvinnoyrken. Kvinnor får ofta löneförhöjning enligt ett visst schema, utan att se till vad de har presterat. Det gör att de stannar på låga nivåer och hamnar efter männen i inkomst. Jag vill inte vara någon siffra i en tabell. Jag vill få betalt för vad jag gör och HUR LÄNGE JAG GJORT DET! Man ska vara ödmjuk. Erfarenhet är värt att belöna och erfarenhet kommer per automatik med åldern! Kram din kloka och äldre storasyster! :)

2010-11-24 @ 17:26:29

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0