Kommentar

Min lillebror kommenterade inlägget jag skrev om statestiken från aftonbladet som visade att det är så pass många som tycker att plånboken är helt avgörande eller avgör en hel del när de röstar, vilket jag blev upprörd över, han skrev såhär:


Rasmus
om en bild..:

Men nu tänker du ju fel. Det kan ju faktiskt läsas åt det andra hållet också, för plånboken är viktig för dem som behöver hjälp från försäkringskassan också. Folk som behöver bättre hjälp vid arbetslöshet och sjukskrivnignar. Så läs inte siffrorna enbart negativt syster, glaset kan lika gärna vara halvfullt som halvtomt =)

Och jag får väl ge honom att han har faktsikt rätt, man kan även rösta på Sossarna, (eller rödgrönt) trots att plånboken är helt avgörande. Trots allt så tjänar 8 av 10 mer pengar netto på en rödgrön politik, så ja, det kan ju bli bra trots allt.

Men det är ändå upprörande för mig, för jag tänker att när man röstar på ett parti som ska styra Sverige, så ska man inte ha annat än just Sverige som avgörande för vilket man ska välja. Jag vill tänka "Vad är bäst för Sverige.." inte "Vad är bäst för min plånbok.." sen om de valet jag gör gynnar min plånbok också är det bara ett plus, men inget som styr mitt val. Just därför är det upprörande för mig.

Vad som också upprör är att många människor verkar tro att de faktiskt tjänar på Moderaternas politik. Men det är inte bara skatten som avgör om du gynnas eller inte?! Vad som även är avgörande är om du har en A-kassa på 80 spänn eller 800 spänn, vad som också avgör är hur stor chansen är att du kommer att få en fast anställning eller möjligtvis visstidsanställning. Vad som också avgör är om du får hjälp den dagen du blir arbetslös eller om du får hjälp tre månader efter du blivit arbetslös.

Det är många faktorer som avgör hur mycket pengar du tjänat i slutet av året, och en lägre skatt på de tre månadernas visstidsanställning på olika arbetsplatser med dåliga villkor och en skyhög A-kassa bland andra utgifter kommer inte ge dig mer i plånboken än vad de rödgrönas politik har att erbjuda dig. (ja jag pratar med dig, ungdom mellan 18-26 utan akademisk utbildning..)

Så om du nu trots att jag nu inte tycker att man ska göra det, röstar efter plånbok istället för hjärta (och hjärna) så rösta Rödgrönt ändå. För det gynnar de flesta av oss personligen och det gynnar vårt land. Nu tar vi två flugor i en smäll och så röstar vi RÖDGRÖNT!


Kommentarer
Postat av: Valeria

Hejsan! läste din kommentar på Sriwanna bloggen, tack för den! Hoppas att det finns fler där ute i världen med samma tankar! Jätte fin och intressant blogg förresten! :D



kram!

2010-09-07 @ 01:25:04
URL: http://brandneweyes.blogg.se/
Postat av: mamma

Var är nya inlägget :) Puss Your biggest fan

2010-09-07 @ 20:18:32
URL: http://blogg.amelia.se/astapastasson/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0