Nya Moderaterna - Det nya bidrags partiet!

Jag undrar hur man tänker, när man å ena sidan pratar illa om Svenskar som går på bidrag och kallar dom för lata människor som "inte vill jobba" och å andra sidan höjer A-kasseavgiften så himla mycket att tusentals människor tvingas gå ur, och även om de kanske har råd, tvingas prioritera bort A-kassan.

Folk som röstar blått vill gärna påstå att det är folk som gått i pension som lämnat A-kassan, och ja, 150.000 gick i pension. Men 350.000 yrkesaktiva människor lämnade a-kassan, och minst 150.000 nya på arbetsmarknades gick aldrig ens med. Så dyr är den!

Och vad tror ni händer med oss 450.000 människorna när vi förlorar jobbet? Förvandlas vi till "lata bidragstagare" tror ni? Inte direkt. Hade vi haft ett val hade vi nog fan hellre gått på vår egna försäkring utan möten och regler, och med möjlighet att spara pengar. Hade vi fått en a-kassa med rimlig avgift hade vi sluppit gå till soss den dagen man mister sitt arbete, och istället kunnat leva på sin a-kasse FÖRSÄKRING, som man själv har betalt för varje månad.

Jag vet att många av er som verkligen står för Reinfelts och Moderaternas politik aldrig aldrig nåågonsin skulle behöva gå på soss, inte för att ni inte är lata och vi som skulle kunna hamna där är det, utan för att ni har haft det lite lättare i livet än vissa andra. Precis som jag också har det lättare än andra som inte ens har soss att gå till, (än så länge gäller detta andra länder främst, men man vet ju aldrig med Moderaternas politik.)

Men om ni nu tror att det är en dröm att gå på soss, och slippa jobba, och bara ligga hemma på soffan, och att det är ett frivilligt val människor gör, så kan jag säga att det är det inte.

Jag ska nu börja jobba på Gékås, vilket jag är jätte glad över, men Tobbes anställning tar slut i veckan, och jag har jobb fram till mitten av december. Hade inte a-kassan vart så dyr hade Tobbe haft råd att vara med även under den tiden han var arbetslös, vilket han inte hade nu, så han får ingen A-kassa. Jag kommer gå med i A-kassan såfort jag börjar min anställning på Gékås men jag kommer inte hunnit vara med tillräckligt länge för att få ut något i mitten av december. Så om inte Tobbe har fått något jobb tills dess, (vilket är rätt svårt i nu läget..) så gissa var vi kommer hamna? Ja just det, på soss.

Och det känns ju jävligt kul. Det känns så himla kul att vi måste vara berädda på att hamna där och därför leva på existensminimum tills dess, också! Att vi inte får spara några pengar till körkort, för att få större möjligheter till nya jobb. Att vi inte får möjlighet att spara pengar till något kul överhuvudtaget. Att vi inte får spara pengar till trygghet. Nej vi påste leva fattigt i kanske tre månader, tills vi får gå på soss och leva fattigt, har vi tur då så kanske vi får ett jobbet efter typ.. tre månader. Och då kanske den anställningen ligger på ungefär tre månader, på dom pengarna måste vi leva fattigt, för att återigen hamna på soss.

Och ja, går man på soss lever man som sagt på existensminimum, och då har man inte råd att betala sin A-kassa med moderaternas höga avgifter under arbetslösa tider. Just därför kommer man behöva leva på soss om och om igen imellanåt, tills man får ett fast jobb, istället för på en egenbetald försäkring.

Dedär är vad jag kallar bidragspolitik, Fredrik Reinfelt.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0